TROUBLE

HENSLEY, KEN & LIVE FIRE (2013)
KEN HENSLEY & LIVE FIRE

Ken Hensley is de voormalige toetsenist, gitarist en componist van rockdinosaurus Uriah Heep. Hij woont tegenwoordig in Spanje. Niet alleen het klimaat, maar zijn wilskracht en zijn huidige eega hielpen hem uit de crisis waarin hij zich jaren heeft bevonden. Zijn nieuwe studioalbum Trouble is evenals zijn dubbele livealbum Live!! gefinancierd door fans. Beide markeren Hensleys terugkeer naar de wortels van Uriah Heep. Zo hoor ik hem het liefst met theatrale songs uitstekend gezongen door Roberto Tiranti, de voormalige zanger van de Italiaanse band Labyrinth, die tevens de bas hanteert. Naast Hensley, die zich vooral heeft gestort op zijn orgel, horen we verder twee oude bekenden uit Live Fire, namelijk drummer Tom Arne Fossheim en gitarist Ken Ingwersen. De meeste van de tien composities hadden zomaar van een Uriah Heep-album uit de jaren zeventig afkomstig kunnen zijn en die zouden dan zeker niet tot de minste nummers hebben behoord. De opening is magistraal; het titelnummer bevat een onverwacht origineel en langzamer tussenstuk en in It gaat Hensley op zijn Hammond tekeer als in zijn beste dagen. In Todo Loco lijkt het alsof Perfect Strangers van Deep Purple wordt ingezet, maar dat is natuurlijk niet het geval. De geest van deze band en die van zijn eigen maatjes van weleer, waren echter ontegenzeggelijk rond. Zij maken van dit album een heerlijke trip naar de tijd dat met toetsen gelardeerde hardrock nog origineel was. De nu 68-jarige Brit schreef twee ballads voor dit album en acht min of meer uptempo stukken, van welke het eerste deel van een bijzonder hoog niveau is. Hensley is terug op zijn oude niveau.

Ik geef toe dat het niet vernieuwend is wat hij met Live Fire laat horen, maar met dit album laat hij Mick Box en de zijnen wel mooi een poepie ruiken.