TRIUMPH OR AGONY

RHAPSODY OF FIRE (2006)
RHAPSODY OF FIRE - TRIUMPH OR AGONY

Het tweede deel van de Dark Secret Saga betekent een dik uur herkenbare bombastische metal van Rhapsody Of Fire, overgoten met een verrukkelijk sausje van koor en orkest. Voor hen die het nog niet wisten: de Italiaanse band is de uitvinder van de zogeheten filmscoremetal, een subgenre met bombastische en vaak dramatische en zware orkestraties, zoals je dat onder meer bij de film Lord Of The Rings kunt horen. Vanwege juridische problemen moest de band zijn naam aanpassen, maar de muzikale inhoud van zanger Fabio Lione, toetsenman Alex Staropoli, gitarist Luca Turilli, drummer Alex Holzwarth en bassist Patrice Guers is dezelfde gebleven. Op het nieuwe album Triumph Or Agony wisselen stukken orkestrale metal, virtuoze heavy metal, opera-achtige stukken, vertelstemmen van onder anderen de beroemde Britse acteur Christopher Lee en folkloristische stukjes met akoestische gitaar en fluit elkaar af. De elf tracks zijn natuurlijk weer tot in de puntjes verzorgd en de bombast druipt er vanaf, vooral als het koor Latijnse teksten zingt of als Lione in het Italiaans zingt, zoals in Il Canto Del Vento. Verder is er eerlijk gezegd niet veel nieuws onder de zon. De melodielijnen liggen uitstekend in het gehoor en zijn zeer herkenbaar. Ten opzichte van vorige albums is Triumph Or Agony een logische stap. Opnieuw weten de heren mooie overgangen te creëren en krijgt vooral Lione met zijn langzame vibratie erg veel ruimte om zijn Engels - met een zwaar Italiaans accent - ten gehore te brengen. In The Mystic Prophecy Of The Demon Knight gaat hij behoorlijk over de top met ietwat schreeuwerige zang die meer past bij een pure heavy metalband. Voor de rest krijgen orkest en met name koor veel tijd toebedeeld, hetgeen de klassieke inslag verhoogt.

Dat gezegd hebbende: ondanks die enkele kanttekening is dit weer een puike cd en dus verplichte kost voor de fans en een aanrader voor hen die Rhapsody (Of Fire) nog niet kennen. Voor degenen die Symphony Of Enchanted Lands II (2004) maar matig vonden zou ik zeggen: eerst even luisteren.