TRANSMUNDANE

KAYANIS (2015)
KAYANIS - TRANSMUNDANE

De Poolse multi-instrumentalist Lubomir Jedrasik, beter bekend als Kayanis, heeft al diverse interessante albums uitgebracht. Hij weet telkens te verrassen met iets geheel anders. Zijn vorige album uit 2008, met orkest en tal van gasten, varieerde stilistisch van pop tot elektronische muziek (EM) en van orkestraal tot progressief-symfonisch. Op Transmundane zijn het vooral klassieke invloeden en EM die de boventoon voeren. De instrumentale muziek zonder wervelende gitaarsolo’s neigt soms zelfs naar een koraal. Jedrasik bespeelt tal van toetseninstrumenten en zo te horen ook een cello. Hij krijgt assistentie van het Academische Koor van de Universiteit van Gdansk onder leiding van Marcin Tomczak, een van zijn dierbaarste muzikale kompanen. De meeste composities zijn ingetogen, bijna melancholiek, zoals het eerste en laatste deel van Case #1138. Het koor in In Disturbing Glow klinkt wat kerkelijk, maar tegelijkertijd ook zoals de achtergrondkoortjes op de vroege albums van Within Temptation. Door het gebruik van elektronisch slagwerk en smaakvolle orkestrale arrangementen is Transmundane zeker geen saai, dreutelend album. Integendeel! De melodieuze thema’s neigen af en toe naar muziek van Ennio Morricone (Run Mr Eldritch) en in Intericate Notion zijn invloeden herkenbaar uit de wereldmuziek, zoals die ook in sommige stukken van Peter Gabriel te horen zijn. Overexposed Sunday Photography is een heerlijk uptempo EM-nummer met de piano als leidend instrument. Dat geldt ook voor Atate dat echter qua sfeer veel meer richting Tangerine Dream gaat. In de enigszins door klassieke muziek beïnvloede Transmundane Suite, wordt het pianospel van Jedrasik ondersteund door indrukwekkende orkestraties en laat hij de toetsen klinken als een akoestische gitaar. You Were Saying, dat bol staat van de fraaie overgangen, is een nummer om bij weg te dromen. Het begin van As Close As One Gets klinkt net zo spannend en filmisch als de muziek van de Nieuw-Zeelander Rhian Sheehan. In het orkestrale klassiek-georiënteerde titelstuk is een hoofdrol voor het koor weggelegd, dat op knappe wijze meerstemmig en in meerdere lagen Kayanis’ melodielijnen vertolkt. Veel zelf doen loont dus als je tot een dergelijk resultaat kunt komen. Dikke pluim voor Kayanis, want Transmundane is wederom een buitengewoon werkstuk. Het album is als download verkrijgbaar via Kayanis.bandcamp.com en zal in beperkte oplage in september op cd worden uitgebracht.