TRANSITIONS

TIME HORIZON (2015)
TIME HORIZON - TRANSITIONS

Wie denkt dat The Neal Morse Band en Supernal Endgame de enige reliprogbands zijn, heeft het mis. Hoewel Time Horizon wat meer invloeden van bands als Kansas en Journey heeft, bevat de muziek veel progressieve momenten in de tien songs op Transitions uit 2015. De zeer behoorlijke zangpartijen worden gedeeld door toetsenman Ralph Otteson en drummer Bruce Gaetke, terwijl Jake Livgren (Proto-Kaw) de slottrack zingt. De eerste noten doen mij direct aan Kerry Livgren’s AD denken. De meeste muziek hangt tegen AOR aan, maar de lengte van de songs, de tempowisselingen en de talrijke tussenstukjes neigen duidelijk naar de progressieve hoek. Als je weet dat Billy Sherwood de producer is en dat hij zelf meespeelt op de cover van zijn eigen compositie The Moment Is Here (World Trade), dan moet duidelijk zijn in welke richting je deze muziek moet zoeken. De teksten zijn onmiskenbaar opgedragen aan de Heer, maar niet op een wijze die overheerst. Het instrumentale nummer Only Through Faith is erg sfeervol en rustig met veel ijle toetsen en het zal veel symfoliefhebbers aanspreken dat toetsen sowieso een grote rol spelen in de muziek van Time Horizon. De langste track heet Prisoner, klokt bijna negen minuten en herinnert aan zowel Saga als Spock’s Beard. Het stuwende ritme in About Time duwt de muziek weer meer richting AOR. Het is een lekker rockend en instrumentaal nummer met vinnig gitaarwerk van Dave Miller. Ook You’re All I Need hoort bij AOR met een meezingrefreintje en een niet al te ingewikkelde structuur. Wat bluesinvloeden zijn te horen in River Of Sorrows en het prachtige instrumentale Water Girl zorgt voor de nodige afwisseling. Het met viool verrijkte slotnummer gaat erg richting Kansas. Deze heren op leeftijd maken prima muziek, maar hebben ongetwijfeld goed naar hun idolen geluisterd. Ondanks deze kleine kritische kanttekening is Transitions een buitengewoon aangenaam album.