TOUCHSTONES

SUBSIGNAL (2011)
SUBSIGNAL

Het tweede album van de Nederlands-Duitse formatie Subsignal is er een van grote klasse. De twee voormalige leden van Sieges Even, zanger Arno Menses en gitarist Markus Steffen, zagen  kans om een prima band om zich heen te bouwen met David Bertok (toetsen), Ralf Schwager (bas) en Roel van Helden (drums). Dit vijftal produceert een aansprekende mengeling van melodieuze progmetal, doorspekt met invloeden uit onder meer AOR en popmuziek. Dat wil dus zeggen dat de moeilijkere, progressieve stukken heel goed in balans zijn met heerlijke refreinen en magistrale melodielijnen. Menses heeft een vrij hoge, maar prettige stem die niet al te veel kracht lijkt te hebben. Zijn stem is in elk geval vast en ook live kan onze landgenoot uitstekend uit de voeten, zoals ik in Baarlo heb kunnen constateren. De prachtige samenzang en het melodieuze gitaarwerk van Steffen worden afgewisseld met stevige riffs. Drummer Roel van Helden voelt heel goed aan wanneer hij al dan niet met subtiele fills moet komen, terwijl toetsenist Bertok geen alledaagse geluiden produceert. Hij speelt hier en daar voortreffelijke snelle loopjes, onder meer in het titelnummer, en hij kiest vaak de piano - althans het pianogeluid - als tegenwicht voor de wat zwaardere riffs. Ook bassist Schwager doet beslist meer dan pompen en wisselt stuwend bassen af met veel fijngevoelig werk. Soms klinkt de muziek als een wat heftige Moon Safari, dan weer als een lichtvoetige Dream Theater of Seventh Wonder. In Lifespan Of A Glimpse hoor je Menses in duet met Isabel Flössel, die er in Baarlo ook bij was. Mogelijk wordt zij een vaste kracht en gezien haar stem en presentatie zou ik dat zeker toejuichen. In het lange titelstuk zijn invloeden van Rush te bespeuren. Deze track biedt een bonte, maar bijzonder goed gekozen variatie aan stijlen en zoals eigenlijk alle composities zit het prima in elkaar.

Het album telt twaalf composities die samen de zeventig minuten ruim overschrijden, dus je hebt kwantitatief ook nog eens waar voor je geld! Hoe vaker ik dit album draai des te meer bewondering krijg ik voor dit gezelschap, daarom dus de hoogste eer voorTouchstones!