THREE PIECES SUITE, + dvd

GENTLE GIANT (2017)
GENTLE GIANT - THREE PIECES SUITE

Het feit dat Gentle Giant postuum nog zo vaak wordt genoemd, dat er diverse heruitgaven van de albums zijn verschenen en dat Steven Wilson zich ermee heeft bemoeid om een aantal stukken opnieuw te mixen − in een rijtje met onder meer Yes, Emerson, Lake & Palmer, King Crimson en Jethro Tull – onderstreept het belang van dit gezelschap nadrukkelijk. Dit prachtige pakketje bevat een blu-ray en een cd-digipack met daarop de Steven Wilson-mixes in 96/24 PCM en in DTS 5.1 surround. Op de blu-ray staan de door Wilson bewerkte nummers voorzien van ‘animated videos’, instrumentale mixen van dezelfde tracks en de eerste drie complete albums in de originele mix, te weten Gentle Giant (1970), Acquiring The Taste (1971) en Three Friends (1972). Van slechts negen nummers die afkomstig zijn van die drie albums zijn de originele banden teruggevonden, vandaar de titel Three Pieces Suite. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat juist díe albums nog niet geremasterd zijn uitgebracht. Als bonus mixte Wilson Freedom’s Child, afkomstig van de eerste opnamesessies met de legendarische producer Tony Visconti, en een 7-inch edit van Nothing At All gemixt in 5.1 en 2.0. De oudste van de drie Shulman-broers Phil Shulman, verliet de band na het tweede album. Men besloot Three Friends zelf te gaan produceren wat niet al te gemakkelijk ging, zo is te lezen in de zeer informatieve documentatie. De ongekende combinatie van invloeden van The Beatles, The Beach Boys, jazz, klassiek, blues en het feit dat de heren gezamenlijk meer dan dertig instrumenten bespeelden en nogal eens vijfstemmig plachten te zingen, bracht beginjaren zeventig een volstrekt unieke vernieuwing in de muziek teweeg. Wonderschone stukken en passages worden afgewisseld met wat rauwere, waarin vooral Derek Shulman nogal eens vanuit zijn tenen zingt. Het uitgangsmateriaal beperkt de uiteindelijke kwaliteit, maar een buitengewoon prettige toevoeging is deze Three Pieces Suite wel en het doet bovendien recht aan deze bijzondere band.