THIEF (1981), heruitgave

TANGERINE DREAM (2001)
TANGERINE DREAM - THIEF

De naam Tangerine Dream (TD) mag bij de lezers van deze website als bekend worden verondersteld. Binnen hun uitermate omvangrijke oeuvre bevinden zich een aantal soundtracks, waaronder Thief uit 1981. Als TD niet de eerste band was die van filmmuziek een niet onaanzienlijke inkomstenbron maakte, dan behoorde men in elk geval tot de voorste gelederen, want na de eersteling Sorceror (1975) zouden er nog heel wat volgen. Vaak wordt filmmuziek geschreven in kleine, niet samenhangende stukjes. TD presteert het vrijwel steeds om soundtracks te maken die ook zonder beelden genietbaar zijn. Thief werd opgenomen als bootleg in de bezetting Edgar Froese, Chris Franke en Johannes Schmoelling en is ook verkrijgbaar met veel extra materiaal, goed voor bijna 82 minuten muziek. Het is een dijk van een plaat die je kunt vergelijken met Logos ​(1983), Force Majeure (1979) of White Eagle (1982). Het enige verschil is dat - met uitzondering van het uitgesponnen Diamond Diary van bijna elf minuten - de echt lange stukken ontbreken. Ik vind dat geen gemis omdat de spanning niet zelden wat wegebt als een thema te lang wordt aangehouden. Thief bevat echter prachtige sequences, volop variatie, de nodige inzet van ritmeboxen en geregeld scheurend gitaarwerk, zodat je deze cd bijna als progressieve rock kunt omschrijven in plaats van pure elektronische muziek! Het schitterende Beach Theme en de reprise Beach Scene staan ook op deze ‘definitive edition'. Vooral als je de speciale cd van Orange Records kunt bemachtigen, is deze cd zeer aan te bevelen, met name voor hen die de lp nog koesteren en nog geen cd hebben aangeschaft. Tot mijn verbazing staat overigens op de cover van de heruitgave van Virgin, dat niet Schmoelling maar Peter Baumann deel zou uitmaken van de line up!