THERE'S KNOW PLACE LIKE HOME

KANSAS (2009)
KANSAS - THERE'S KNOW PLACE LIKE HOME

Een van de beste Amerikaanse progressieve rock bands vierde onlangs het 35-jarige bestaan in de eigen achtertuin met als decorum de White Concert Hall in Topeka. Daar traden Steve Walsh, Richard Williams, Phil Ehart, Billy Greer en David Ragsdale op voor een uitverkocht huis, vergezeld van het Washburn University Orchestra. Een unieke combinatie van ‘the best of’ en de uitzonderlijke cd Always Never The Same (1998) - die helaas niet op video werd opgenomen - een heerlijk sfeertje en een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Geen neurotische beelden, geen twintig camera’s, geen extravaganza’s, maar wel een hecht spelende band met uitstekende samenzang en vooral met Walsh die veel beter bij stem is dan tien tot vijftien jaar geleden. Nummers als Belexes, On The Other Side en Icarus II, met dreigende videobeelden uit WO II, worden prachtig uitgevoerd en natuurlijk is het feest als Steve Morse als gastmuzikant meespeelt op Musicatto en Ghost/Rainmaker. Het wordt helemaal geweldig als Kerry Livgren, die voor mij toch het meesterbrein achter de band is, zijn opwachting maakt tijdens Nobody’s Home, Hold On en bij de uitsmijter Carry On Wayward Son en daarin enkele fabuleuze solo’s speelt. De andere grote hits en een groot deel van het abum Leftoverture (1976) zijn de revue al gepasseerd als de band met Icarus: Borne On Wings Of Steel en Fight Fire With Fire - origineel gezongen door John Elefante - het enthousiaste publiek op zijn wenken bedient. Als bonustrack krijg je een jamsessie, waarbij oude bekende Down The Road wordt vertolkt samen met Morse en Livgren. There's No Place Like Home is een zeer aantrekkelijke dvd die de gloriejaren van de band eind zeventig heel aardig benadert. Het is fantastisch om te zien hoe deze routiniers hun muziek na 35 jaar nog zó kunnen brengen! Het was misschien nog mooier geweest als ook bassist Dave Hope en violist-zanger Robbie Steinhardt acte de présence hadden kunnen geven, maar zoals het Engelse spreekwoord luidt: you can’t win them all! Met deze dvd ben ik dik tevreden en hij zal ongetwijfeld hoog in mijn jaarlijstje van 2009 eindigen.

Naast de dvd is er ook een dubbel-cd en een gelimiteerde oplage met zowel dvd als dubbel-cd. Het is oude kost, maar o zo smakelijk opgediend!
De website www.kansasband.com met 'teasers' is zeker een bezoekje waard.