THERE (2007), heruitgave

HIGH WHEEL (1996)
HIGH WHEEL - THERE

Evenals 1910 (1993) en Remember The Colours (1994) is ook het derde album There van de Duitse progformatie High Wheel geremasterd en heruitgebracht via Progress Records. Deze albums zijn mede opnieuw uitgebracht, omdat de band een wederopstanding heeft gerealiseerd. Bonustracks zijn niet toegevoegd, want het originele album uit 1996 was met 75 minuten al behoorlijk lang. Wel zijn de teksten beter leesbaar in het cd-boekje en er zijn wat foto’s toegevoegd. Tot mijn verbazing is dit album destijds niet besproken in iO Pages. De geluidskwaliteit is een stuk helderder dan het origineel, maar zonder toevoegingen of aanpassingen in de muziek zelf. De zeer Floydiaanse opening wordt gevolgd door een meer uptempo stuk. Invloeden van Pink Floyd, in mindere mate van Genesis - met name het middelste deel - ons 'eigen' Kayak, maar zeker ook van Eloy zijn door het gehele album te horen. De twintig tracks lopen gladjes in elkaar over en bevatten een mix van mooie, Duitse klassieke symfo en wat meer experimentele invloeden, waarbij het melodieuze aspect nogal eens overheerst wordt door tegendraadse ritmes, vergezochte zanglijnen en minder harmonieuze akkoordenschema’s. Hate Hounds is een flinke knipoog naar Easy Livin’ van Uriah Heep. Gitarist Wolfgang Hierl en de zijnen leunen dus zwaar op de oude symfonische bands. Zelfs een akoestisch Gentle Giantachtig thema naar het einde toe gevolgd door een op Steve Hackett geïnspireerd stukje dat op Momentum (1988) had kunnen staan komen voorbij. There bevat geen bijster originele muziek, maar het is bij vlagen wel erg mooi en zelfs briljant. Als ik zelf een selectie had moeten maken dan was het een prachtplaat van rond de 45 minuten geworden.