TALES FROM THE SOUL (TO THOSE WHO UNDERSTAND)

NOVACT (2005)
NOVACT Tales From The Soul

Voorheen heette deze band Morgana-X, en nu presenteert men als NovAct met Tales From The Soul een dijk van een debuutplaat, die zelfs wereldwijd uitgebracht wordt. Een prima prestatie van dit vijftal Nederlanders onder aanvoering van oprichter en gitarist Wouter Wamelink, die tevens verantwoordelijk is voor alle muziek op dit debuutalbum. De producers zijn goede bekenden, want het zijn Oliver Phillips en Christian Moos, beiden van Everon, terwijl de mastering in de vertrouwde handen was van niemand minder dan de ervaren Eroc (ex-Grobschnitt). Het vijftal maakt puike muziek in het straatje van het melodieuze werk van Dream Theater, Rush ten tijde van Hold Your Fire (1987) en de melodieuze kant van Evergrey en Xystus om zo maar enkele bands te noemen. Met name de rustiger stukken, zoals het aan Jeff Buckley opgedragen Eternal Life of het intro van So Help Me God, zijn om je vingers bij af te likken, maar ook het steviger werk mag er zijn. Het album heeft een songmatige aanpak, geen overdreven hoogstandjes op solistisch niveau en steeds een machtige, symfonische ondertoon door de orkestraties van Michiel Reessink. De zang van Eddy Borremans zal, hoe kan het ook anders, misschien niet iedereen direct aanspreken. Zijn stem ligt in het middengebied met een aparte vibratie die voor mijn gevoel enigszins - dit voor de ouderen onder ons - lijkt op die van Theo van Es (The Shoes).Verder zou je bij zijn stemgeluid kunnen denken aan een merkwaardige mengelmoes van Olaf Blaauw (Sinister Street), Justin Hayward (The Moody Blues) en Tom Englund (Evergrey). Het enige nadeel is dat door het ontbreken van solo's de kracht van de composities erg op de proef wordt gesteld. Als Wamelink als enige zou blijven schrijven zou dat in de toekomst kunnen leiden tot een gebrek aan variatie. De huidige schijf kent dat probleem echter niet en mag gerust worden bestempeld als een ijzersterke binnenkomer!