SYMPHONY OF SIN

EDEN'S CURSE (2013)
EDEN'S CURSE

Het feit dat Duitsland een dankbaar publiek heeft als het om melodieuze metal gaat, mag als bekend worden verondersteld. Bands als Edguy, Freedom Call, Mob Rules, At Vance en Axel Rudi Pell zijn slechts enkele voorbeelden van bands die bij onze oosterburen optimaal gedijen. In hetzelfde genre opereert Eden’s Curse, een band die uit muzikanten van verschillende nationaliteiten bestaat. Was de oorspronkelijke zanger Michael Eden een Amerikaan, thans wordt de microfoon ter hand genomen door de uit Servië afkomstige Nikola Mijic, nadat eerst twee tussenpausen de honneurs hadden waargenomen. Ook de toetsenist is opnieuw vervangen; dit keer door toetsenman Steve Williams (ex-Dragonforce). Symphony Of Sin bevat dertien songs in het bekende stramien: een vaak pompende bas, pakkende refreinen, aardige achtergrondkoortjes en prettige melodieën. Zanger Mijic heeft een vrij hoge stem en als hij dan ook nog geregeld de hogere regionen opzoekt, rijst de vraag hoe lang hij dat zal volhouden. De muziek werd geschreven door de Schotse bassist Paul Logue, terwijl de watervlugge gitarist Thorsten Koehne en drummer Pete Newdeck ook een duit in het zakje deden. Alleen Fallen From Grace gaat wat meer in de richting van een ballad; de overige nummers zijn allemaal meezingstampers. Daar is niets mis mee, maar toch rijst opnieuw de vraag hoe lang deze bezetting dat zal volhouden. Dat laat onverlet dat de heren een consistent, zij het niet bijster origineel album hebben afgeleverd.

Het ruim een uur klokkende album werd in Duitsland opgenomen onder het wakend oog van Dennis Ward, die de mix en de mastering deed.