SYMFONIA, live

ASIA (2017)
ASIA - SYMFONIA

Het livealbum Symfonia van Asia, dat verkrijgbaar is als dubbel-cd, dvd en blu-ray, zou je op twee manieren kunnen benaderen. De kritische niet-fan zal zeggen dat dit al het zoveelste livealbum van de band is. Belachelijk om dat na ruim drie jaar nog uit te brengen! Het voegt niets toe en het is met nog geen negentig minuten rijkelijk kort voor een dvd. Dat is allemaal waar, maar een meer positieve insteek zou onderstaande recensie kunnen opleveren. Het concert werd op 21 september 2013 opgenomen in het Romeinse amfitheater in Plovdiv (Bulgarije), een unieke locatie met een heel speciale atmosfeer. In het tweede deel van het concert wordt de band begeleid door het Plovdiv Opera Orkest, dat oude krakers als Only Time Will Tell, Don’t Cry en Wildest Dreams extra glans geeft. En natuurlijk is de hit Heat Of The Moment een geslaagde toegift. In een sobere setting met alleen het bekende Roger Dean-logo megagroot op het podium, speelt de band een uitstekende set. Bassist John Wetton is verbluffend goed bij stem, maar dat was vóórdat bij hem een nare ziekte werd vastgesteld. Mede daardoor heeft de band noodgedwongen op non-actief gestaan, maar de eerste concerten voor 2017 staan weer gepland, dus dat is goed nieuws voor Wetton en de Asia-fans. De nieuwe gitarist Sam Coulson herinnert me om verschillende redenen aan wijlen Rory Gallagher, maar zijn gitaargeluid klinkt me wat te iel. Snel is-tie in elk geval wel en door zijn inbreng klinkt Asia een stukje frisser en meer als een rockband! Ten opzichte van de laatste dubbele live-cd Axis XXX Live in San Francisco MMXII (2015) − toen nog met gitarist Steve Howe – verschilt de setlist in ongeveer de helft van de nummers, van welke vooral Heroïne, Extraordinary Life en Days Like These aardige verrassingen zijn. De geluids- en beeldkwaliteit zijn uitstekend, de mix van de beelden vind ik niet altijd even gelukkig, want de camera’s richten zich vooral op Wetton en in mindere mate op toetsenman Geoffrey Downes van wie vaak alleen de rug te zien is. Drummer Carl Palmer komt er wat bekaaid af en Coulson wordt vaak gefilmd als zijn haren voor zijn gezicht hangen. Wellicht is deze dvd een beetje overbodig, maar hoeveel bands kunnen na ruim dertig jaar nog feilloos uitvoeren wat ze destijds opnamen? Alleen daarvoor al is een diepe buiging op zijn plaats en hopelijk brengt het herstel van John Wetton nog meer mooie, nieuwe songs