SUSPENDED AT APHELION

WHILE HEAVEN WEPT (2014)
WHILE HEAVEN WEPT - SUSPENDED AT APHELION

De Amerikaanse band While Heaven Wept is al 25 jaar actief, maar iO Pages heeft nog nooit iets van deze mannen en één vrouw besproken. De zwaardere muzikale stijl is daar wellicht debet aan geweest. Nu heeft medeoprichter en gitarist-componist Tom Phillips zanger Rain Irving (Altura) ingeschakeld en een extra toetsenist, de eveneens uit Altura afkomstige Jason Lingle. Het resultaat is een conceptalbum dat je volgens Phillips als één stuk moet beluisteren, al is deze epic onderverdeeld in elf delen. Het gezelschap komt muzikaal af en toe in de buurt van Fates Warning, maar grijpt ook met enige regelmaat terug op klassieke muziek. Irving is een degelijke en rustige zanger die ook weet hoe hij sentiment en gevoel moet overbrengen. Zijn stem vertoont gelijkenis met die van Marc Boals (Royal Hunt, Ring Of Fire). Tal van akoestische gitaarstukjes, de fraaie melodietjes en de vaak orkestrale ondersteuning maken van drie kwartier Suspended At Aphelion een onverwacht positieve belevenis. Als men in een wat heavier stuk opeens een stukje Spaanse flamencomuziek verwerkt, wordt duidelijk dat dit een zorgvuldig doorwrocht werkstuk is. De muziek is bijzonder gevarieerd en de bandleden etaleren hun technisch vermogen uitdrukkelijk zonder dat zulks ontaardt in misplaatst vertoon van spierballen. Diverse gastmusici, onder wie drummer Mark Zonder (Fates Warning, Redemption) en cellist Mark Shuping, leveren waardevolle bijdragen en benadrukken de ambities van deze routiniers. Dit nieuwe hoofdstuk van While Heaven Wept zou wel eens een zeer geslaagde herstart kunnen zijn. Mijn eerste kennismaking met de band is in elk geval een zeer aangename gebleken.