SURROUND SOUND EVOLUTION

MYTHOS (2013)
MYTHOS Stephan Kaske

Stephan Kaske, de oude rot als het gaat om symfonische, maar vooral elektronische muziek (EM), gelooft heilig in de toekomst van ‘surround sound’. Zijn vorige album Surround Sound Offensive was hiertoe al een aanzet en op Surround Sound Evolution gaat Kaske daar nog eens ruim overheen. De tijd tussen deze twee albums heeft hij vooral gebuikt om oud werk uitgebracht te krijgen en om te toeren in het kader van de Planetaria-toernee. Maar liefst tien composities en twee bonustracks zijn goed voor ruim 78 minuten EM van hoog niveau. Mythos heeft duidelijk een eigen stijl ontwikkeld waarin de combinatie van een zekere songmatige aanpak, sequences en ritmische passages vrijwel steeds te horen zijn. Daarnaast zijn er geregeld melodielijnen van fluitsamples of van de van Kaske bekende dwarsfluit. Juist dit soort muziek die bol staat van de effecten en geluiden uit verschillende keyboards, leent zich uitstekend voor surround. De klanken vliegen je letterlijk aan alle kanten om de oren en ‘luisteren’ krijgt opeens een heel andere betekenis. Toch klinkt deze muziek ook in 'gewoon' stereo nog altijd puik. In een nummer als FilterSequenceWahFlute is enige invloed van grootmeester Klaus Schulze zeker te herkennen, terwijl het ritmische en melodieuze niet alleen trekjes heeft van Jean Michel Jarre, maar ook van Tangerine Dream uit de beste periode van eind jaren zeventig tot eind jaren tachtig. Free Panda, en zeker part 1, vertoont wat oosterse invloeden. Natuurlijk is met de komst van computersoftware het leven van een EM-muzikant veel gemakkelijker geworden, maar desondanks verdient de vasthoudendheid waarmee Kaske aan de weg blijft timmeren, grote waardering. De muziek is compositorisch, zeker voor liefhebbers van melodieuze EM, ook nog eens bijzonder aantrekkelijk te noemen met een sensationele geluidskwaliteit.