SUPERKRAUT LIVE AT STAGGE'S HOTEL 1976

MYTHOS (2011)
MYTHOS

Stephan Kaske is altijd de man achter Mythos geweest, zowel van de band als de Mythos van zijn solowerken als muzikant van elektronische muziek (EM). De band werd in 1969 in Berlijn opgericht en oogstte vooral in het Duitstalige gebied grote erkenning als krautrockband. In diverse bezettingen verscheen er een handvol studioalbums, waarna Kaske zich vanaf 1980 ging concentreren op zijn studiowerk in Berlijn. Hij verruilde in eerste instantie zijn fluiten en later zijn gitaar voor toetseninstrumenten en ging zich, naast zijn werk als producer, toeleggen op radio- en tv-werk en commercials. Superkraut, een liveoptreden uit 1976 in Stagge's Hotel, is een zeldzaam document, want van deze bezetting met Robby Luizaga op bas en Paradidel op drums, was tot dusver geen materiaal beschikbaar op cd. Het enige al bestaande livedocument is een ep met drie nummers van Kaske solo. Het fundament van deze ritmesectie is inventief en creatief met een nadrukkelijke rol voor de basgitaar. Kaskes elektronica, fluiten en gitaar doen de rest en tezamen zorgt het trio voor de ultieme krautrockbeleving. De instrumentale rock van de Duitsers is doorspekt met psychedelische elementen en zeker in het eerste deel vind je ook wat meer atmosferische passages. Als geheel komt de muziek over alsof er geregeld wordt geëxperimenteerd, gejamd en geïmproviseerd, iets wat toen gebruikelijk was, maar vandaag de dag helaas nagenoeg is uitgestorven. De fluit roept af en toe ook herinneringen op aan Jethro Tull. De bas is niet altijd loepzuiver, maar de emotionele lading vergoedt veel. In de rauwe, authentieke mix blijven de fluiten wat achter ten opzichte van de basgitaar. Tot de progressieve elementen reken ik de vele tempowisselingen, de uitgesponnen nummers, de improvisaties en het gebruik van de elektronische toetsen. Met het uitbrengen van Superkraut is opnieuw is een ontbrekend stukje uit de rijke historie van de Duitse progressieve rock aan de vergetelheid ontrukt. Een goede zaak!