STEVE HACKETT - ON TRACK, boek

FEAKES, GEOFFREY (2021)
FEAKES, GEOFFREY - STEVE HACKETT - ON TRACK

On Track… Steve Hackett, Every Album, Every Song

In de serie On Track zijn inmiddels heel wat boeken verschenen. In het progressieve rockgenre is er een keur aan boeken te vinden die alle songs van een artiest beschrijft en uitlegt. Zo ook de van de Dutch Progressive Rock Page (DPRP) bekende recensent Geoff Feakes, van het eerste uur fan van Steve Hackett. Alle nummers op de studioalbums worden een voor een besproken, inclusief de akoestische albums en de Genesis Revisited-serie. De samenwerkingsverbanden, zoals GTR (met Steve Howe) en Squackett (met Chris Squire) plus alle livealbums komen aan het einde van zijn boek aan bod, maar krijgen wel kortere vermeldingen toebedeeld. Feakes gaat geregeld wat dieper in op andere zaken, zoals het waarom van bezettingswisselingen tijdens tournees, de liefdadigheidsconcerten en soms op citaten en commentaar van de meester zelf. Het leeuwendeel van de beschrijvingen is echter – zoals Hackett zelf ook droog opmerkt – ‘de mening van de schrijver’. Waar mogelijk benoemt Feakes de inspiratiebron van een song. Hij vertelt dat  Hackett altijd graag reist en dat invloeden van die reizen doorklinken in zijn muziek. Hackett bleef voor langere tijd in Brazilië en dat is bij de albums die hij rond die periode uitbracht ook goed te horen. Zijn voorliefde voor blues, klassieke gitaar en volksmuziek plus zijn enorme arsenaal aan snaarinstrumenten, zoals de koto, komen eveneens aan bod. Ook benadrukt hij het feit dat Steve uitstekend overweg kan met de mondharmonica. Feakes heeft echt gigantisch veel muziek beluisterd en er vooral over gelezen. Hij laat veelvuldig merken hoe hij een schat aan informatie heeft verzameld uit de boekjes die behoorden bij de talloze heruitgaven van de originele albums, van welke hij ook de toegevoegde bonustracks beschrijft. In deze boekjes staan immers vaak uitgebreide beschrijvingen en toelichtingen van de artiest zelf. Het is ongelooflijk hoe gedetailleerd  Feakes al die songs beschrijft van Voyage Of The Acolyte tot en met Under A Mediterranean Sky. Dit boek biedt een uitzonderlijk compleet overzicht en inzicht in alle songs die de voormalige Genesis-gitarist opnam tussen 1975 en 2021.