STARS RAIN DOWN

NORLANDER, ERIK (2004)
ERIK NORLANDER - STARS RAIN DOWN

Na zijn soloalbums Threshold (1997), waarvan recentelijk een speciale editie het levenslicht zag, Into The Sunset (2000), het dubbelalbum Music Machine (2003) en de vele live shows, zowel solo als met zijn vrouw Lana Lane en Rocket Scientists - voor welke band Erik Norlander een belangrijk deel van de composities schrijft - is een liveregistratie een logische keuze. De luisteraar kan op Stars Rain Down ruim 75 minuten genieten van een interessante mix van alle projecten waarin Norlander de hand heeft gehad en van verschillende concerten. De stevige opener Rome Is Burning komt van Into The Sunset, ​terwijl Beware The Vampires en het milde One Of The Machines afkomstig zijn van Music Machine. In het begin hoor je pittige over-de-top-zang van Kelly Keeling, maar bij One Of The Machines bewijst hij ook gewoon goed te kunnen zingen; met fraai gitaarwerk van ‘onze’ Peer Verschuren. Ook Mariner van het Rocket Scientist-album Brutal Architectures (1995) bevat een origineel arrangement met Keeling die nadrukkelijk aan Joe Lynn Turner (Rainbow) doet denken, naast een brok nostalgie met de Mellotron en een mooie rol voor de Andromeda, een Alesis synthesizer. Van Music Machine komt het Floydiaanse Sky Full Of Stars met een hoog Wish You Were Here-gehalte, dat ook live een prachtig instrumentaal nummer is. Dan volgt de bluesy ballad Lost Highway, perfect vertolkt door Lana Lane. Dit nummer is oorspronkelijk van Blue Oyster Cult. Van Threshold komen de instrumentale knallers Arrival en Neurosaur, waarin Norlander zijn kwaliteiten als toetsenist toont en ook laat horen dat hij over klasseapparatuur beschikt. Keeling scheurt nog maar eens in de veelbetekenende track Heavy Metal Symphony met flitsende solo’s van Verschuren. Een lang en spacey intro geldt voor Project Blue Prince, een instrumentaal nummer met veel orgelklanken. Van Into The Sunset komt het symphonische rocknummer Fly dat in de livebezetting behoorlijk fris en opzwepend klinkt. Het van Rocket Scientists bekende Oblivion Days wordt door Lana Lane prima vertolkt, maar het klinkt wat minder bombastisch. Van hetzelfde album komt de afsluiter, het krachtige Space 1999 met een klassieke inslag. Hoewel Keelings zang productioneel wat voller gehad gekund, is Stars Rain Down is een puik livealbum.