S/T

THE UTOPIA STRONG (2019)
THE UTOPIA STRONG - S/T

Steve Davis, een voormalig wereldkampioen snooker, Kavus Torabi, een muzikant die onder meer bij Knifeworld, Gong en Cardiacs speelde en Mike York, lid van onder meer Guapo, bleken allen dezelfde voorliefde te hebben voor hallucinerende, technoachtige elektronische muziek (EM). Torabi en Davis kenden elkaar al van hun werk als DJ’s in Glastonbury, waar ze York ontmoetten. Het duurde niet lang of het drietal dook de studio in en ze hadden zoveel plezier dat een album een logisch vervolg zou zijn. In totaal negen nummers werden er opgenomen voor S/T, waarvan het ruim tien minuten durende Brainsurgeons 3 het kernstuk is. Sommige muziekliefhebbers zouden dit oeverloze dreutelmuziek noemen, maar er zit veel meer achter als je wat aandachtiger luistert. Het is muziek om bij weg te dromen, te mediteren of om geconcentreerd te luisteren naar al die kleine details die dit trio met technisch vernuft en met veel gevoel aan de subtiel repeterende sequences heeft toegevoegd. Dankzij de onopvallende maar onmiskenbaar aanwezige melodielijnen is het merendeel van het album veel minder zweverig dan Cluster en sommige stukjes komen ook heel dichtbij artiesten als Redshift, Rothe of Schönwälder. Experimenteel, maar ook teruggrijpend naar het roemruchte verleden van grootheden die de modulaire synthesizer op de kaart hebben gezet. De muziek is geheel instrumentaal behalve het laatste nummer Moonchild waarin digitaal bewerkte stemgeluiden van zangeres Katharine Blake verwerkt zijn. S/T is een interessant album in het EM-genre.