SPIRITUAL ENERGY

FRITSCH, ELOY (2014)
FRITSCH, ELOY - SPIRITUAL ENERGY

De Braziliaan Eloy Fritsch, voormalig universitair docent computermuziek, heeft al meer dan tien soloalbums op zijn naam staan naast bijdragen aan de vermaarde groep Apocalypse. De muziek van deze klassiek geschoolde musicus is vaak orkestraal, uitstekend gearrangeerd en vrij bombastisch. Niet voor niets wordt hij geregeld vergeleken met de Griek Vangelis. Spiritual Energy uit 2014 bevat maar liefst zeventien nummers die Fritsch componeerde voor film, televisie en theater. De openingsstukken zijn in een stijl die kenmerkend is voor Fritsch: een soort smeltkroes van Vangelis, Rick van der Linden (Trace) en Kit Watkins (ex-Camel). Daarna volgt onder meer Garden Of Angels, een zoetgevooisd, melodieus stuk richting Yanni. De koorzangarrangementen die Fritsch uit zijn keyboardarsenaal tovert in The Prophecy en Vita Brevis spreken mij iets minder aan, zijn solo’s daarentegen getuigen van een fabelachtige techniek. Een melancholieke, bijna ambient track als Wizard Of The Winds getuigt van zijn veelzijdigheid. Na een stukje muziek dat wat richting synthmuziek van de jaren zeventig neigt, volgt een gedragen ode aan Vangelis, althans dat is mijn beleving bij beluistering van The Gates Of Heaven. Dit vrolijke deuntje dat ruimschoots is voorzien van elektronisch slagwerk heet Duet. Het lange album wordt afgesloten met een majestueus stuk op kerkorgel. Spiritual Energy is een parel in het oeuvre van Eloy Fritsch. Hij is nog steeds een toonaangevende toetsenist en een elektronische muzikant van grote klasse!