SOULLESS CHILD

ANCIENT BARDS (2011)
ANCIENT BARDS - SOULLESS CHILD

Female fronted metal is tegenwoordig gemeengoed en de meeste mannen kunnen extra genieten, want de dames zijn in het algemeen bijzonder aantrekkelijk, Bovendien is hun zang vaak veel beter te pruimen dan die van menig zanger. Soulless Child is het tweede album van Ancient Bards, het gothicmetalsextet uit Italië dat je muzikaal de ultieme combinatie van Rhapsody (Of Fire) en Epica zou kunnen noemen. Tien composities, waaronder enkele epics zijn samen goed voor ruim 66 minuten luistergenot. Genieten is het zeker; zangeres Sara Squadrani weet van wanten en hoe klein ze ook is, haar heldere stem reikt tot grote hoogten zonder dat ze een sopraanstem gebruikt. De vijf instrumentalisten laten allen horen over een meer dan gemiddelde instrumentbeheersing te beschikken. Je hoort veel koortjes en gelukkig voor mij geen grunts of het zou het beperkte geschreeuw moeten zijn in Through My Veins. De composities van toetsenist Daniele Mazza zijn zwaar beïnvloed door de klassieke meesters en daarin volgt de band nadrukkelijk de landgenoten van Rhapsody (of Fire). Ook met het verhaal over The Black Crystal Sword  op dit conceptalbum, treedt de band in de voetsporen van Luca Turilli. Wat betreft de zang en het filmische in de muziek, volgt de band het bombastische voorbeeld van bijvoorbeeld Epica. Als je de keurig bescheiden gemixte dubbele basdrums zou weglaten, krijg je nette klassiek georiënteerde popsongs. De arrangementen zijn kundig en buitengewoon smaakvol en in de diverse instrumentale stukken is het puur genieten van prima gitaarwerk en toetsenbombast. Lieflijk, betoverend en totaal anders klinkt Squadrani's stem in het begin van de ballad All That Is True, waarvan het tweede deel heerlijk symfonisch is. De afsluiter Hope Dies Last ligt erg in het verlengde van de meer orkestrale werken van Edenbridge.

Elk verwijt dat het deze muziek aan originaliteit ontbreekt, wordt volledig gecompenseerd door het melodieuze karakter, de puike uitvoeringen en de heerlijke symfonische bombast waarmee dit album gezegend is. Kijk en luister via de website van Ancient Bards en ondervindt zelf dat Soulless Child de middelmaat ruimschoots overstijgt!