SOUL MOVER

HUGHES, GLENN (2005)
GLENN HUGHES - Soul Mover

Glenn Hughes werd groot in Trapeze en megagroot in Deep Purple en hij maakte deel uit van tal van projecten. Hij nam onder meer albums op met Black Sabbath en Joe Lynn Turner en hij vervulde een rol in bijvoorbeeld AINA. Hughes, inmiddels bijna 53, rockt, bast, zingt en schreeuwt op Soul Mover als in zijn beste dagen, alsof noch hij noch zijn stembanden aan slijtage onderhevig zijn. Samen met Chad Smith (drums), Dave Navarro (Red Hot Chili Peppers, gitaar), Ed Roth (toetsen) en JJ Marsch (gitaar) speelde Hughes dit album grotendeels live in de studio vol. Het werd naderhand hier en daar nog wat aangevuld, zodat er een ongelooflijke berg energie vanaf straalt. De mannen hebben er duidelijk veel plezier in en het moet dan ook een lust zijn om ze live aan het werk te zien. Natuurlijk is de muziek amper progressief te noemen; daarvoor is de muziek te veel rechttoe-rechtaanrock. De opening is direct al van dik hout zaagt men planken, terwijl er sprake is van wat funk in She Moves Ghostly en een vleugje blues in High RoadPoprock klinkt door in Change Yourself gevolgd door de dreigende uptemporock in Let It Go en een flinke dosis funk in Dark StarDeep Purple ten tijde van wijlen gitarist Tommy Bolin laat zich groeten in Land Of The Livin'Een beetje jazzy klinken de rustige passages in Isolation. Last Mistake is een bluesachtige ballad en Miss Little Mistake en Don't Let Me Bleed zijn onvervalste rockers. Glenn Hughes bewijst met een dik uur puike rockmuziek dat hij nog lang niet afgeschreven is!