Orpheo bestaat uit een zeer getalenteerd stel muzikanten uit Groningen. Dat durf ik te stellen na beluistering van het bijna 34 minuten durende mini-album Songs Of The Past Days To Come. Via het meedoen en winnen van talentenjachten is de band in het zadel geholpen. Zij zijn niet alleen verantwoordelijk voor de muziek op deze mini-cd, maar ook voor het artwork en de tweetalige website. Dat zie je niet dagelijks. Als dan de muziek ook nog eens alleszins goed klinkt, word ik enthousiast en hoopvol, want er komen steeds meer nieuwe bands met aansprekende muziek. De inspiratiebronnen van Orpheo zijn Dream Theater, Renaissance, Spock's Beard, Yes, Ayreon en de klassieke componisten - hoewel die niet door de band zelf worden genoemd. De band bestaat uit David Marquart Scholz (gitaar), Anne-Krijn Piersma (drums), Alban Tromp (bas), Rutger Vlek (toetsen) en zangeres Wendelin Visser. De cd bevat smaakvolle, melodieuze prog waarin elementen van bovengenoemde bands goed herkenbaar zijn. Snelle loopjes van toetsen en gitaar worden afgewisseld met mooie, slepende passages met daarin fraaie gitaar- en toetsensoli verwerkt. De drums en de gitaren werden opgenomen in een studio, de rest is thuiswerk, maar is desondanks qua productie zeer acceptabel te noemen. Het is uiteraard weer een kwestie van smaak, maar voor mij is de zang van Visser het minst sterke punt van Orpheo. Het gebruik van de wat ijle kopstem doet enigszins denken aan Jon Anderson (Yes) of aan Sandy Leigh (Solstice), maar haar stem mist kracht en overtuiging. Als ik lees dat zij bezig is met een opleiding voor jazz-zangeres verklaart dat veel, want bij die muziekstijl past ongetwijfeld beter bij haar stem. Voor het overige niets dan lof voor dit kwintet. Liehebbers van de melodieuze kant van Dream Theater, maar dan met zangeres kunnen deze plaat via de website bestellen. Een aardige afsluiting van dit cd-r album is de moderne versie van Dance Macabre van de Franse componist Saint-Saëns.