SONGS IN THE KEY OF ROCK

HUGHES, GLENN (2003)
HUGHES, GLENN - SONGS IN THE KEY OF ROCK

De doorgewinterde rockmuzikant en zanger Glenn Hughes, die onder meer in Deep Purple en Trapeze zong naast talloze gastoptredens, blijft maar albums maken. De laatste jaren neemt hij steevast één album per jaar op en is hij geregeld op toernee, bijvoorbeeld met oudgediende Joe Lynn Turner (Rainbow). De cd Songs In The Key Of Rock duurt ruim 49 minuten en bevat tien nieuwe songs van de hand van Hughes en van de beide gitaristen Jeff Kolman en J.J. Marsh. Kolman is mede verantwoordelijk voor de productie. De krasse vijftiger Hughes presteert het om na al die jaren nog steeds messcherp en heel hoog te zingen alsof de tijd heeft sil gestaan. Ene Ian Gillan zou daar wel eens heel jaloers op kunnen zijn! Dit album, met hier en daar een vleugje blues, bevat grotendeels stevige rock met karakteristieke, gepassioneerde en scheurende zang. De muziek doet erg veel denken aan Stormbringer (1974) van Deep Purple, zoals in het uptempo Standing In The Rock of Gasoline. Het album is in dat opzicht dus 'klassiek' te noemen, iets dat mede wordt veroorzaakt door het veelvuldig opduiken van Hammond-orgelklanken. Rainbow laat zich groeten in Lost In The Zone. Het enige minder rauwe nummer is Written All Over Your Face. Persoonlijk kan ik Hughes' stem het meest waarderen als hij zijn uithalen en geschreeuw achterwege laat, dus om die reden vind ik het een minder album. Zoals vaak is er niets nieuws onder de zon, maar voor de liefhebbers van rauwe rock en van Glenn Hughes natuurlijk is Songs IN The Key Of Rock een zeer welkome plaat.