SONG OF TIMES

STARCASTLE (2007)
STARCASTLE - SONG OF TIMES

De Amerikaanse band Starcastle werd in de late jaren zeventig ook wel een Yes-kloon genoemd, maar deslaniettemin maakte de band drie prachtige lp's, te weten: Starcastle (1976), Fountain Of Light (1977) en Citadel (1977). Terugblikkend zeggen de bandleden op hun website dat de vierde lp Real To Reel (1978) eigenlijk nooit uitgebracht had mogen worden, omdat dat album te afwijkend klonk; daarmee ben ik het volledig eens. Na vele jaren en wellicht gezien de hernieuwde belangstelling voor progressieve muziek, hebben diverse ex-leden elkaar weer opgezocht. Als hommage aan de in 2004 overleden basgitarist Gary Strater zijn thans de nooit eerder uitgebrachte nummers gecompleteerd, aangevuld met gloednieuwe tracks en uitgebracht op Song Of Times. Het was met name Strater die de band trachtte in leven te houden en Chronos I (2001) was dan ook voornamelijk zijn geesteskindje. Met een nieuw logo en nieuw elan gaan de originele leden Steve Tassler (drums), Steve Hagler (gitaar) en Matt Stewart (gitaar) weer concerten geven. Zij doen dat samen met Bruce Botts (gitaar), John Jowitt (bas), Woody Lingle (bas), Al Lewis (zang) en Oliver Wakeman (toetsen. Aan dit nieuwe studioalbum hebben alle originele leden meegewerkt, dus ook Gary Strater, Herb Schildt (keyboards) en zanger Terry LuttrellHet album bevat tien stukken, goed voor ruim vijftig minuten muziek. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat het om niet eerder uitgebrachte opnamen van Yes gaat uit de periode Going For The One (1977)  en Tormato (1978). Zelfs de stem van Al Lewis benadert die van Jon Anderson. Alleen aan het gitaarwerk en de samenhang kun je horen dat het Yes niet is en dat is op zich een goede zaak. Het titelnummer neigt sterk naar Awaken (Yes) en zo zijn er tal van gelijkenissen. Alleen All For The Thunder heeft een eigen gezicht vanwege de zang van Luttrell. Het nummer Children Believe is compositorisch een fractie minder.

De een zal geneigd zijn om Song Of Times plagiaat te noemen; de ander zal enthousiast zijn, omdat Yes dit soort muziek niet langer maakt. Uw recensent behoort tot die laatste categorie, maar omdat de muziek verre van origineel is, kan ik het slechts beoordelen als prima muziek helemaal in de stijl van Yes!