Subsignal, de Duitse band rond gitarist Markus Steffen en de Nederlandse zanger Arno Menses, bestaat alweer bijna dertien jaar en bracht in die periode vijf studioalbums en een compilatie uit. Zeker voor zo’n goede en stabiele band als Subsignal, is een livealbum een volstrekt logische keuze, want drummer Dirk Brand, bassist Ralf Schwager en toetsenman Markus Maichel speelden ook op het album La Muerta (2018) mee. Met Yogi Lang (RPWL) achter de knoppen weet je dat de geluidskwaliteit goed is. Wat verder opvalt, is dat je op A Song For The Homeless - Live In Rüsselsheim 2019 echt het idee hebt dat je puur de band hoort, dus geen overdubs, meelopende orkestraties of gitaarpartijen via een laptop. Zó goed spelen dat aanvullende trukendozen overbodig zijn, zegt wel iets over de kwaliteit van dit gezelschap en ik ben ervan overtuigd dat de band dit compliment toekomt. Ik heb Subsignal tweemaal live gezien en beide keren was de band uitstekend op dreef. Je moet uiteraard de muziek wel appreciëren en voor lief nemen dat hier een band speelt, die niet als enige doel heeft de studioversie zo dicht mogelijk te benaderen. Juist dit laatste maakt een livealbum voor mij interessant. Subsignal speelt een mooie selectie van alle vijf de studioalbums, vier tracks van hun laatste album La Muerta en van de overige een tot drie nummers en daarmee komt de totale lengte op zo’n 74 minuten uit. Er is een mooi evenwicht tussen uptempo nummers en melancholieke songs, terwijl men ook een prima balans heeft gevonden tussen de wat gecompliceerde, ‘intelligente prog’ van eerdere albums en de meer songmatige benadering van de tracks op het laatste album. Uiteraard klinkt Sieges Even door en verder zijn er verwijzingen naar de latere bezetting van Marillion en naar bands als Arena. De neoprog schurkt af en toe lichtjes tegen de progmetal aan, maar is te symfonisch om echt heavy genoemd te worden. A Song For The Homeless - Live In Rüsselsheim 2019 is een authentiek livealbum van een ondergewaardeerde band.