SON OF GODS

DARK HORIZON (2001)
DARK HORIZON - SON OF GODS

Het Steelborn-label is onderdeel van Northwind Records dat de metal in Italië meer ruimte wil geven. Son Of Gods, van de uit Italië afkomstige vijfmansformatie Dark Horizon, is de eerste uitgave op dit label. Het album werd eind 2000 opgenomen. Volgens de labelinformatie zou de muziek van de band gerangschikt moeten worden onder het genre symfonische metal. Na beluistering van Son Of Gods kan ik die typering wel onderschrijven. Alle elementen van deze stroming zijn aanwezig: zware gitaarriffs, meerstemmige zang, bombast, dubbele basdrums, afwisselingen tussen heavy en akoestische gitaar met dwarsfluit en flicorno, een tromboneachtig klinkend blaasinstrument, zoals te horen is op de titeltrack. Verder natuurlijk de nodige mineurakkoorden en achtergrondtoetsen; kortom echt alles om een schitterende melodieuze en tegelijkertijd heavy cd te maken. Toch is dat niet helemaal gelukt. Ondanks de vele aardige en soms zelfs verrassende tempo- en sfeerwisselingen, mist de band op dit debuutalbum een eigen identiteit. De productie is wat blikkerig en het gitaargeluid van gitarist en voornaamste componist Daniele Mandelli is te iel en naar mijn smaak niet vol genoeg. Ook de toetsen klinken niet vet en orkestraal waar ze het wel hadden moeten zijn en sommige melodielijnen worden vertolkt door een wat oubollig klinkende klarinetsample. Zanger Luigi Maione heeft weliswaar een aparte vibratie in zijn stem en hij zingt redelijk Engels, maar hij mist toch de kracht, de zuiverheid en de uitstraling om de middenmoot te ontstijgen. Desondanks bieden de acht songs op Son Of Gods - samen goed voor bijna een uur muziek - voldoende perspectief om te hopen dat deze band tijd en ondersteuning krijgt om door te groeien tot het hoge niveau dat verwante groepen als Rhapsody hebben bereikt.