SOLITAIRE

EDENBRIDGE (2010)
EDENBRIDGE - SOLITAIRE

De Oostenrijkse gothicmetalband Edenbridge viert zijn tienjarig bestaan met het zevende studioalbum Solitaire. De 'female fronted melodic metal' staat nog steeds als een huis en gitarist-toetsenist Lanvall componeert en orkestreert nog altijd als de beste. De productie is een tikkeltje beter, omadt onder anderen Dennis Ward zich bemoeide met een deel van de opnamen. Karl Groom (Threshold) deed de mix in The Thin Ice Studio, terwijl Mika Jussila de mastering deed in Finland. Hier en daar hoor je nog wat meer bombast, strakke en forse gitaarmuren, koortjes en duidelijk elektronische orkestraties; dat is wat je kunt verwachten op Solitaire. Een track als Bon Voyage Vagabond heeft voor mijn gevoel toch wel duidelijke kenmerken van Threshold. De in totaal dertien composities, waarvan twee akoestische bonustracks gecomponeerd en bespeeld door Lanvall (piano) en Dominik Sebastian (akoestische gitaar), zijn goed voor een krap uurtje muziek. In de meeste gevallen is er sprake van een vreemd, maar tegelijkertijd karakteristiek contrast tussen de zeer zware gitaarriffs en de sterke klassiekgetinte en gepolijste solo's. De stem van Sabine Edelsbacher is natuurlijk naast het gitaarwerk hét handelsmerk van de band. Out Of This World - niet hetzelfde nummer als dat van Europe! - is een mooi en sfeervol nummer. Zowel het intro als het outro van het album is zeer majestueus, klassiekgeoriënteerd en bombastisch à la Rhapsody.

Niets nieuws onder de zon bij Edenbridge, geen verrassingen, maar wel een prima album, waarmee de band zeker aan de verwachtingen van de fans zal voldoen.