SOLIPSISTIC

SEMANTIC SATURATION (2013)
SEMANTIC SATURATION

Wat doe je als je (prog)rock of -metal wilt spelen en je komt uit Syrië? Juist! Emigreren naar een land waar die muziekstijl bekend is. In het geval van gitarist Shant Hagopian werd dat Canada. Als je dan ook nog aardig kunt spelen en je wilt op een zo breed mogelijk front de aandacht op je vestigen, dan huur je een paar klinkende namen in. Zo is bassist Ric Fierabracci een welbekende naam in de jazz(rock) en heeft Virgil Donati zijn sporen in de prog en aanverwante stijlen ruimschoots verdiend. Toetsenist Derek Sherinian heeft geen introductie nodig en ook zanger Andy Kuntz (Vanden Plas), die op één nummer te horen is, zal ook bekend zijn bij de meeste lezers. Acht van de negen nummers zijn instrumentaal en dat betekent veel melodielijnen met gitaar naast spetterende duetten, solo’s en duels uitgevoerd door de heren Sherinian en Sagopian. Tempowisselingen, mooie melodietjes en fantastische muzikanten, maar mijn kritiek richt zich op de productie en de composities van Semantic Saturation. De akkoordenschema's zijn niet altijd even creatief, want veel muzikale paden zijn al ettelijke malen eerder bewandeld. Naast virtuoos baswerk nopen de eenvoudige melodietjes geregeld tot simpel spel, zeker voor een kanon als Fierabracci. Ter compensatie klinken de drums nogal druk, terwijl de gitaar er over het algemeen wat gemoffeld uit komt. In de intro’s beginnen de riffs soms snoeihard om vervolgens dof en ver weg te klinken als de overige muzikanten invallen. De muziek laat zich vergelijken met werk van Sherinian, al neigen de composities echter meer naar wat de gemiddelde gitaargod − denk aan Marty Friedman of Niels Vejlyt − op cd heeft gezet.

Je zou dit een mainstream progmetalalbum kunnen noemen met een redelijk goede kwaliteit. Enerzijds erg leuk dat ook artiesten uit het Midden-Oosten zich aan ‘ons’ genre wagen; anderzijds scoort de combinatie van composities en artistieke vaardigheid niet meer dan een ruime voldoende. Wel een naam om in de gaten te houden! Solipsistic is onder meer te bestellen via http://www.shanthagopian.com/