SOLAR MOON / NORTH POLE PILGRIM

NAUTILUS (2001 / 2002)
NAUTILUS - SOLAR MOON / NORTH POLE PILGRIM

'File under ambient' staat er op het hoesje van Solar Moon (2000) en 'file under progressive/ambient' bij North Pole Pilgrim (2002), beide albums van de Duitse elektronische muziekgroep Nautilus. Wie bekend is met het Prudence-label weet dat de cd’s door Eroc (Grobschnitt) werden gemasterd en dat de inhoud waarschijnlijk niet alleen zweverig zal zijn. Solar Moon is het derde studioalbum van de heren Martin Ludwig (toetsen, synths, sequencer), Ralf Obel (synths, sampler, sequencer) en de later toegetreden gitarist Werner Strätz. De groep is genoemd naar het bekende schip van de futuristische schrijver Jules Verne en maakt muziek in de traditie van de Berlijnse School. De negen tracks, in lengte variërend van ruim vijf tot ruim dertien minuten, hebben een totale speelduur van ruim 73 minuten. De stijl is gemakkelijk in het gehoor liggende elektronische muziek, die nergens irritant is of langdradig en die voldoende variatie biedt voor de luisteraar om er niet bij in slaap te vallen. Heerlijk om bij te relaxen of te lezen. De muziek doet denken aan Peru, Nova en soms aan Tangerine Dream oude stijl in Moondiver en The Rolling Silence. De gitaar vervult op deze plaat een bijrol. De cd bevat niet echt veel nieuws, soms wat simpele deuntjes en de drums zijn geprogrammeerd, maar in de brij van uitgaven van nietszeggende elektronische muziek is dit zeker een positieve uitzondering. Hoogtepunt is Rolling Silence, part 2 met mooie sequences, bekoorlijke achtergrondtapijtjes en lekker gitaarwerk.

Nog beter klinkt Nautilus op de nieuwe cd North Pole Pilgrim. Inclusief bonustracks duurt dit album net geen 73 minuten en hoor je de gitaar vaker. Puur elektronische passages worden afgewisseld met wat meer uptempo werk. Op drie tracks na van acht, tien en vijftien minuten klokken de overige nummers rond de vier à vijf minuten. Pilgrimage bevat zowaar ook progressieve invloeden en op onder meer Earth Hymn klinkt Mark Shreeve in de periode Nocturne door. Jammer van die bijna valse gitaar op White River, maar voor het overige is dit album voor de liefhebbers van wat steviger elektronische muziek beslist een aanrader!