SLUNECNI HODINY (1981), heruitgave

SYNKOPY & OLDRICH VESELÝ (1999)
SYNKOPY & OLDRICH VESELÝ - SLUNECNI HODINY

De Tsjechische band Synkopy ontstond al in 1960 en heeft tijdens zijn carrière tot beginjaren negentig verschillende levens gehad. De voornaamste componist is toetsenist-zanger Oldrich Veselý die de band midden jaren zeventig vaarwel zei om te gaan spelen bij Modry Efekt, ook een band om eens ‘in te duiken’! Was vooral Uriah Heep een belangrijke bron van inspiratie in de jaren zeventig, na de terugkeer van Veselý in 1980 heeft de band een tweetal prachtige progressieve albums afgeleverd, waarvan ik het hier besproken Slunečni Hodiny het beste vind. Flarden Uriah Heep, maar vooral ook invloeden van Emerson, Lake & Palmer en YesAnd You And I in Jsi Nádherne Prvéká − zijn terug te horen in de zwaar door toetsen gedomineerde muziek. De zanger zingt in het Tsjechisch; hij behoort niet direct tot mijn favorieten, maar er zijn slechtere, tenenkrommende zangers in de wereld van de progressieve muziek. De instrumentale stukken zijn echter ver in de meerderheid en behoren tot de allermooiste die ik uit die periode ken. Veselý gebruikt een behoorlijk arsenaal aan toetsen waarbij vooral orgel, synthesizers en de Moog een vooraanstaande plek gekregen hebben. De acht composities duren samen ruim 42 minuten dus ook naar de huidige maatstaven niet extreem kort. Op YouTube is het nodige van deze en andere Oost-Europese bands te vinden, waaruit eens te meer blijkt dat de prog uit die landen grotendeels onzichtbaar gebleven is voor ons. Die muziek bereikt ons nu gelukkig wel al is het druppelsgewijs en enkele decennia na dato!