SKY IS THE LIMIT

HIPGNOSIS (2006)
HIPGNOSIS - SKY IS THE LIMIT

De informatie over de Poolse band Hipgnosis is enigszins beperkt. Het is uiteraard bekend dat de in 2004 gekozen bandnaam door bandleider SsaweQ (drums, toetsen) een relatie heeft met Pink Floyd van welke band de hoezen werden ontworpen door het bureau met dezelfde naam. Ook op de livevideo’s van YouTube, die via een link op de band's website zijn te bekijken, is de grote inspiratiebron duidelijk aanwezig met covers van Money, Wish You Were Here, Another Brick In The Wall en Careful With That Axe, Eugene. Het ruim veertig minuten klokkende debuutalbum Sky Is The Limit kent twee gezichten: de eerste helft is uitermate fraai en symfonisch met een hoog ‘Pink Floyd meet Enya’ gehalte. Het zachte en frêle stemgeluid van zangeres KuL wordt gedragen door rustige muziek, voornamelijk gespeeld op keyboards, bas en drums. Het tweede deel, en dan vooral Force Hit - oorspronkelijk bestemd voor een ep - klinkt een stuk krachtiger en wordt gedomineerd door stevig gitaarwerk. Kul zingt nu krachtiger en wat scherper en het vocale gedeelte wordt nu gedeeld met een mannelijk stemgeluid dat het midden houdt tussen boeren laten en geciviliseerd grunten! De vijfde track Ummadellic begint met een heavy metalversie van de effecten op Pink Floyds Money, waarna een meer psychedelisch stuk volgt met Poolse zang door een vervormde microfoon dat uitloopt in een soort menselijk blaffen! Het stuk eindigt erg mooi: Floydiaans met wat Eloy-invloeden. Ook de laatste track Mantra is gemaakt in de laatstgenoemde stijl; het is vrijwel instrumentaal en kabbelt heerlijk weg. Jammer van die wat al te ruige track vier en die minder aansprekende passage op Ummadellic, die vergeleken met de overige, prachtige uit de toon vallen. Juist met die rustige muziek zou Hipgnosis wel eens hoge ogen kunnen gaan gooien!