SIRIUS B / LEMURIA

THERION (2004)
THERION Sirius B/Lemuria

De Zweedse band Therion is al zo’n vijftien jaar actief, maar alleen oudgediende Christofer Johnsson (gitaar,zang, toetsen,mandoline) is nog over van de originele bezetting. Aangevuld met de broers Kristian Niemann (sologitaar) en Johan Niemann (bas) is dit trio nu een jaar of vier bij elkaar. De dubbel-cd Sirius B / Lemuria is, meer nog dan Secret Of The Ruins (2001), een groepsgebeuren, want al blijft Johnsson de centrale figuur, de broers Niemann leveren een forse bijdrage aan de composities. Vrijwel alle teksten werden door Thomas Karlsson geschreven, die als inspiratiebron verhalen uit de mythologie gebruikte. Naast (gothic)metal kent Therion’s muziek duidelijke klassieke invloeden, maar men gebruikt ook elementen uit de Scandinavische volksmuziek. In totaal hebben ongeveer 170 mensen meegewerkt aan dit project met zang, klassieke zang, instrumentaties, koor en orkestDeze grootschalige aanpak in combinatie met zo’n zeven maanden studiotijd doet denken aan het komende album van Rhapsody dat ook druipt van de bombast en dat naar mijn smaak toegankelijker is dan al zijn voorgangers. Natuurlijk is er een behoorlijke portie donkere metal, maar met de vele, meest klassiek geschoolde gastzangers en de frequent opduikende passages met groot orkest of met Mellotron, fluit en viool, worden de zware riffs behoorlijk gecompenseerd. Als filmscoremetal een nieuwe stroming zou zijn, dan ben ik geneigd om naast Rhapsody en Nightwish ook deze dubbelaar van Therion daaronder te scharen. Dit meesterwerk is weliswaar iets te zwaar voor de gemiddelde prog- en symfoliefhebber, maar ik vind deze ruim 107 minuten zeer goed te pruimen. Liefhebbers van gothic- en epische metal met een hang naar theatraal werk moeten beslist eens gaan luisteren naar Sirius B / Lemuria.