SILHOUETTES

SCHULZE, KLAUS (2018)
SCHULZE, KLAUS - SILHOUETTES

De thans 70-jarige Klaus Schulze is onbetwist een van de grondleggers van de elektronische muziek (EM). Hij heeft naar schatting minimaal tweehonderd albums uitgebracht in de afgelopen 47 jaar, waaronder ook vele collaboraties onder anderen met Lisa Gerrard (Dead Can Dance). Na een periode met een minder goede gezondheid − menigeen dacht dat Schulze niet meer zou herstellen − is hij toch weer terug en dat laat hij weten met het nieuwe album Silhouettes. De cd biedt een soort reflectie in de vorm van vier lange composities met een totale speelduur van 75 minuten. Daarin hebben sfeer en melodie een belangrijkere rol dan solo’s, ritme en het gebruik van de menselijke stem. De luisteraar krijgt de van Schulze bekende afwisselingen te horen tussen majeur- en mineurakkoorden met subtiele sequences en zweverige, ruimtelijke klanken. Het album bevat veel meer variatie, melodie en spanning dan zijn vroegere albums en dat maakt deze cd zeer de moeite waard. Voor symfoliefhebbers klinkt Silhouettes wellicht te lieflijk. De titeltrack is erg spacey: een bonte verzameling akkoorden met ruimtelijke effecten en vooral veel mineur en melancholie. Langzame melodielijnen gedragen door zweverige klanken vormen de kern van der Lange Blick Zurück, waarin Schulze nadrukkelijk terugblikt op zijn vroege periode. In het tweede deel hoor je ook wat voorzichtige sequences en percussie, waardoor de muziek veel meer neigt naar new age dan naar pure EM. De track sluit af met ijle klanken, een genot om bij weg te dromen. Quae Simplex doet met de sequences en de voorzichtige melodietjes erg denken aan Tangerine Dream eind jaren zeventig, dus dat is smullen geblazen. Het album sluit af met Châteaux Faits De Vents, een track die opent met zweverige akkoorden, terwijl even later het vernuftig gebruik van de sequencer enorm veel toevoegt. Schulze weet als geen ander hoe hij een rustieke sfeer moet creëren. Je kunt horen dat hij een geestverwant is van de begin 2015 overleden Edgar Froese (Tangerine Dream) want diepte, subtiliteit en schoonheid strijden hier om de hegemonie. Om kort te gaan: Silhouettes is een onverwacht sterk album van een EM-legende.