SILENT OUT LOUD

GRÖNHOLM (2011)
GRÖNHOLM

De Fin Mika Grönholm tekent op het overwegend stevige Silent Out Loud voor alle composities; hij speelt gitaar, toetsen en  bas en is bovendien verantwoordelijk voor het hoesontwerp. Met een enigszins geforceerd, maar wel goed zingende Markku Kuikka (Status Minor) en drummer Tom Rask nam Grönholm tien tracks op die variëren van melodieuze rock, AOR en (prog)metal tot symfonische stukken. Hij wordt daarop bijgestaan door drie leden van Tarot, te weten Marco en Zach Hietala en Janne Tolsa, die ook de mix en de mastering verzorgde. Verder leverde niemand minder dan Billy Sherwood een belangrijke bijdrage. Het album opent met een wat stugge opening met een metalriff, maar met een pakkend AOR-refrein dat wordt gevolgd door nog enkele melodieuze heavy nummers, die echter door de orkestraties wat milder klinken dan de doorsneemetal. Er zitten aardige overgangen in en ook schuwt de Fin de tempowisselingen niet. In Under My Star zit bijvoorbeeld een prachtig symfonisch stukje, terwijl dat ook in het Therion-geörienteerde Vanity het geval is. Op deze track geeft Marco Hietala bovendien zijn visitekaartje nadrukkelijk af. Ook Out From The Nest bevat dat contrast tussen metal in de coupletten en symfo in de refreinen. Race Is On is een aanstekelijk, melodieus hardrocknummer met alweer zo'n pakkend refreintje. In het instrumentale Giant Step hoor je 'geciviliseerde progmetal'; halverwege is er een overgang naar een zeer sfeervolle passage, waarin de piano en wat keyboards op de achtergrond de hoofdmoot vormen. Net zo onverwacht als dit laatste stuk in het vorige nummer is de voornamelijk 'normale' zang begeleid door Grönholms akoestische gitaar in Set The Stones. Nog verrassender is het solostukje op akoestische gitaar dat bijna als Steve Hackett klinkt. Het album wordt afgesloten met Away, een stuk dat begint met piano en rustige, gepolijste zang en dat smaakvol wordt opgebouwd met elektrische gitaar en orkestraties. Een vreemd en opvallend contrast tussen het eerste half uur en de laatste elf minuten. Als geheel is Silent Out Loud wat mij betreft zeker geslaagd, want vooral het slot is de moeite van het beluisteren meer dan waard!