SHADOWMAKER

APOCALYPTICA (2015)
APOCALYPTICA - SHADOWMAKER

Na een pauze van ruim vier jaar, voor wat betreft het studiowerk, keert de Finse band Apocalyptica terug met de cd Shadowmaker en een nieuwe prima zanger-frontman, te weten gitarist Franky Perez (ex-Scars On Broadway), de band rond zanger Daron Malakian (System Of A Down). Perez blijkt over een veelzijdige stem te beschikken. Hij kan helder zingen, rauw tekeer gaan en zelfs gedoseerd schreeuwen. Hij zal de Finnen ook vergezellen tijdens de komende wereldtournee, waarbij Azië vooralsnog wordt overgeslagen en Europa pas in de herfst van 2015 zal worden aangedaan. Het oorspronkelijke kwartet cellisten heeft tot tweemaal toe een kleine knieval gemaakt. Ten eerste het aantrekken van een geweldige drummer in plaats van een vierde cellist; ten tweede het inlijven van zangers. Apocalytica heeft echter geen enkele concessie gedaan waar het de cello’s betreft, zodat het gezelschap zijn volstrekt eigen identiteit heeft weten te behouden. Dit instrument dat bij uitstek in de klassieke muziek wordt gebruikt, wordt hier veelzijdig ingezet als bas en voor begeleiding, riffs, orkestrale arrangementen en solo’s. Het donkere, maar sfeervolle eerste deel van het instrumentale Till Death Do Us Part, is een van de weinige rustigere stukken; de overige vallen onder de noemer zeer gevarieerde, symfonische metal. Het grote voordeel van een zanger is, dat de luisteraar meer het idee heeft van een band dan van een project. Tal van onverwachte wendingen, akoestische passages, sfeervolle klankkleuren, opzwepende fragmenten en het aparte cellogeluid geven dit spektakel een buitengewone glans. Zo worden metal, folk, klassieke muziek en pop tot een nieuwe entiteit samengesmeed, waarbij het melodieuze aspect steeds overheerst. Apocalyptica behoort tot de origineelste bands van het huidige tijdsgewricht. Men heeft met Shadowmaker, het achtste studioalbum, de adempauze uitstekend benut. Het is een ijzersterk werkstuk, waarmee de band weer nadrukkelijk uit de schaduw treedt!