SENTIMENT

AWAKE BY DESIGN (2019)
AWAKE BY DESIGN - SENTIMENT

Soms duiken er wat oudere albums op van bands die kennelijk op jacht zijn naar wat meer bekendheid. Dat geldt wellicht ook voor Sentiment uit 2008 van de jonge Engelse formatie Awake By Design. De composities zijn van zanger-toetsenist Adrian Powell en gitarist Toby Stewart. De producer heet Greg Chandler en de mastering geschiedde door Karl Groom in de Thin Ice Studios. De met orkestraties zwaar aangezette melodieuze rock met de vaak wat donkere en soms lage stem van Powell, doet denken aan bands als Funeral of Madrugada, zij het iets vrolijker. De band trad op in het voorprogramma van acts als Anathema en Apocalyptica, dus dat zegt wel iets over het genre. Doordat de meeste nummers langzaam tot midtempo zijn, klinkt de muziek wel aardig, maar ook weer wat nietszeggend, omdat men vaak de meer voor de handliggende akkoordenschema's als basis gebruikt. Stewart en zijn maat Downing spelen nogal eens samen, vergelijkbaar met Wishbone Ash maar dan gesteund door een wat wollige bas en zware toetsen. A Scarlet Coming is een prima instrumentale ballad. De titeltrack wordt fraai opgebouwd met akoestische gitaar, piano en subtiel drumwerk. Bas, orkestraties en elektrische gitaar worden toegevoegd en eigenlijk ontstaat er halverwege een nieuw stukje, waarin de donkere bombast weer de boventoon voert steeds afgewisseld door lichtvoetiger semi-akoestische stukjes en zowaar ook nog iets wat op grunten lijkt. Silence Undone is meer uptempo, maar heeft ter afwisseling een mooie subtiele passage met veel toetsen. Het laatste stuk zou een single kunnen zijn: een pakkend nummer met meerstemmige zang, een mooi refrein en dito tempowisseling.

Sentiment van Awake By Design is een redelijk goed debuut, al is de originaliteit ver te zoeken.