SECRET SARAI

GANDALF (2020)
GANDALF - SECRET SARAI

Dertig jaar geleden verraste de Oostenrijkse multi-instrumentalist Gandalf (Heinz Strobl) de muziekwereld met Journey To An Imaginary Land. Meer dan dertig albums zagen in de afgelopen vier decennia het levenslicht en na een pauze van enkele jaren is de magiër terug met een dik uur nieuwe muziek op Secret Sarai. Melancholie, wegdromen en een traantje laten: het hoort er weer allemaal bij. Gandalf laat zich begeleiden door zijn zoon Christian Strobl en door topmuzikanten die viool, cello, fluiten en diverse folkloristische snaarinstrumenten bespelen. Eva Novak zingt zo nu en dan wat woordeloze klanken. De meester zelf bespeelt onder meer toetsen, percussie, citer, mandola, akoestische gitaar en jawel, het vertrouwde geluid van zijn elektrische gitaar is terug! Dat weemoed en emoties een belangrijke rol spelen blijkt wel uit de tracks Ocean So Wide en Setting Sails For Unknown Shores die opgedragen zijn aan zijn vorig jaar overleden broer Franz, terwijl het hele album is opgedragen aan zijn trouwe muziekmaatje Wolfgang ‘Wolo’ Krsek, die ook niet meer onder ons is. Een stuk als Road To Awareness met zang van Novak is voor mij toch te veel gedreutel en daarnaast zijn sommige stukken bijna ambient te noemen. Daar waar Gandalf de elektrische gitaar hanteert wordt de muziek een stuk interessanter en komt het symfonische karakter veel meer naar voren. Het album ademt de sfeer van melancholie, reflectie en verdriet terwijl de folkinvloeden de symfonische invloeden overheersen. Dit op zich prachtige en zeer melodieuze album is daarom vooral interessant voor de dromers onder ons. Secret Sarai is overigens een stuk levendiger en gevarieerder dan menige soundtrack van zijn hand en om die reden is het beslist niet zijn minste album.