SCRAPING THE BARREL, boxset

GENTLE GIANT (2004)
GENTLE GIANT - SCRAPING THE BARREL

Na Under Construction (1997) is de boxset Scraping The Barrel van Gentle Giant, bestaande uit drie audio-cd’s en een data-cd, een bonte maar tevens unieke en interessante verzameling van alles wat er de afgelopen jaren aan muziek boven water is gekomen uit kasten, zolders en kelders van de ex-leden van deze vermaarde en invloedrijke progband uit de jaren zeventig en tachtig. Met name producer en tevens oerfan Dan Bornemark en de originele leden Kerry Minnear (zang, toetsen, cello, vibrafoon) en Gary Green (gitaar,fluit) hebben er veel tijd in gestoken om de enorme hoeveelheid materiaal op de plaat te zetten. De eerste twee cd’s bevatten voornamelijk demo’s en studio-outtakes uit de periode 1970 tot 1979. De derde cd - en voor mij de interessantste - bevat muziek van Minnear, Simon Dupree And The Big Sound (pre-Gentle Giant, Derek Shulman), John Weathers, Shout (Ray Shulman en Gary Green), Gary Green en Ray Shulman. De schitterende Moog Fugue van Minnear en de filmische muziek van Ray Shulman kunnen ook anno 2005 nog kippenvel bezorgen! De ruim achteneenhalf uur durende MP3-verzameling heb ik eerlijk gezegd niet van begin tot eind beluisterd maar ‘gescand’. Tal van fragmenten van soms slechts enkele seconden uit de studio, van liveoptredens, oefensessies en soms bij een van de leden thuis, geven een mooi overzicht van de band in de jaren zeventig. Gegeven de stand van techniek toentertijd, zijn de meeste fragmenten van een te matige geluidskwaliteit om met goed fatsoen op een regulier album te zetten. Verder staan er nog filmpjes, foto’s, curiositeiten, oud promotiemateriaal en pdf-files op van het artwork van George Underwood en de songteksten van disc drie. Het is verbluffend om te horen hoe deze heren te werk gingen, hoe mooi hun samenzang klonk, hoe enorm veelzijdig ze zijn geweest en hoe ze met verhoudingsgewijs zeer primitieve middelen zo baanbrekend en invloedrijk konden zijn. Mocht je nog twijfelen over welke bands Neil Morse het meest hebben beïnvloed, dan wordt elke twijfel bij beluistering van deze boxset weggenomen. Het prachtige boekwerkje met tal van commentaren op de muziekfragmenten door de bandleden en Bornemark, maakt deze boxset tot een verplichte aanschaf voor alle Gentle Giant-liefhebbers.