FOR THE SAKE OF REVENGE

SONATA ARCTICA (2006)
SONATA ARCTICA - FOR THE SAKE OF REVENGE

Het Finse kwintet Sonata Arctica onder aanvoering van zanger-componist en van origine ook toetsenist Tony Kakko timmert aardig aan de weg. Toen de band concerteerde in Cultuurcentrum Boerderij was de zaal uitverkocht en het is nog niet zo lang geleden dat de band als support act van Stratovarius en Rhapsody in Hardenberg speelde. Nu brengen de Finnen For The Sake Of Revenge uit, hun eerste dvd opgenomen in het land van rijzende zon, in Tokyo februari 2005 om precies te zijn. De band heeft inmiddels vier cd's opgenomen. Sonata Arctica speelt een uitstekende dwarsdoorsnede van zijn oeuvre, oogt gedreven en klinkt zeer hecht. De duetten tussen toetsenist Henrik Klingenberg, die zijn Kurzweil net zo heeft opgesteld als Jens Johansson (Stratovarius), en gitarist Jani Liitamainen zijn niet van de lucht. Kakko is een zeer beweeglijke frontman en haalt veel, erg veel hoge noten. De man zingt werkelijk subliem en hij beschikt over een oerdegelijke en razendsnelle ritmesectie, bestaande uit bassist Marko Paasikoski en drummer Tommy Portimo. De afwisselingen tussen de nummers zijn goed gekozen met soms progmetal in een fors tempo, dan weer meer symfonische, langzamere nummers. Natuurlijk zijn de lichtshow, het podium en het aantal camera’s niet van het kaliber Dream Theater, maar in zijn betrekkelijke soberheid mag deze dvd er zeer zeker zijn. Het heftig meedeinende en soms meezingende Japanse publiek werkt ook zeer aanstekelijk.

Als extra’s zaken krijg je de bekende zaken als een biografie, discografie, fotogalerij en een impressie van 'de mannen uit het hoge Noorden in Japan'. For The Sake Of Revenge is een voortreffelijke prestatie van een talentvolle band die de top nog lang niet bereikt lijkt te hebben!