RITUAL

SHAMAN (2002)
SHAMAN - RITUAL

Shaman is een Braziliaanse band uit Sao Paulo. De band werd opgericht in 2000 en bestaat uit de ex-Angra-leden André Matos (zang, toetsen), Luis Mariutti (bas), Ricardo Confessori (drums) aangevuld met Hugo Mariutti (gitaar), de broer van Luis. Ritual is het debuutalbum van dit kwartet, dat gezien de herkomst en de achtergrond van de bandleden niet anders kan betekenen dan een klein uur stevige muziek met Zuid-Amerikaanse invloeden. Ondanks het feit dat Matos slechts in tweede instantie als toetsenist wordt genoemd, is het album toch behoorlijk doorspekt met toetsenpartijen. Bovendien is Matos verantwoordelijk voor de orkestraties. Het grote voorbeeld Iron Maiden wordt echter nergens gekopieerd, want daarvoor is de cd te gevarieerd met als gastmusicus toetsenist Derek Sherinian (ex-Dream Theater, Planet X). Ritual werd grotendeels opgenomen in Wolfsburg, Duitsland en werd geproduceerd door Sascha Paeth. Het album bevat tien stukken met een lengte van tussen de drie en zeven minuten. De opener Ancient Winds is een atmosferische instrumental, mede dankzij de inbreng van gastmuzikant Marcus Viana met de bekende signatuur van de band Sagrado. Beukende drums en dito gitaarriffs domineren het wat simpele powermetalnummer Here I Am. Distant Thunder opent zwaar en symfonisch en had ook van Edguy afkomstig kunnen zijn. Meer variatie is te horen op Time Will Come, met onder meer akoestische piano, en op Over Your Head met Latijns-Amerikaanse invloeden. Fairy Tale opent met in het Latijn zingende dames wat een folkachtig vervolg krijgt met percussie, piano en blaasinstrumenten. Het nummer wordt steeds afgewisseld met stevige passages, waarbij Matos bijna vanuit zijn tenen zingt. Blind Spell is evenals de titelsong een midtempo rocker in de wat oudere metaltraditie met een aardige toetsensolo van Fabio Ribeiro, die de band ook live ondersteunt. De cd sluit af met Pride, waarop Matos de solozang deelt met Tobias Sammet (Edguy) en Hugo Mariutti bijval krijgt van producer Sascha Paeth op gitaar. De talloze tempowisselingen en de vaak smaakvolle orkestraties tillen Ritual boven de grauwe middenmoot uit. Aan de andere kant is het niet briljant genoeg om het een sensatie te noemen. Een aanrader voor liefhebbers van Edguy en Blind Guardian.