RITE HERE RITE NOW

GHOST (2024)
GHOST - RITE HERE RITE NOW

Het uit Zweden afkomstige gezelschap Ghost heeft tot op heden nog geen aandacht gekregen op deze website, hoewel de band dat wel verdient. Ghost is van origine de creatie van singer-songwriter en acteur Tobias Forge. Hij was en is de bedenker van de stageshow met kostuums, namen en verhalen. Er heerste grote onzekerheid wie er achter al die vreemde outfits schuilgingen, maar vanwege een tegen Forge aangespannen rechtszaak zijn inmiddels de namen openbaar geworden. Rite Here Rite Now, met mogelijk een knipoog naar Van Halen, is een volledige film die in de bioscopen te zien zal zijn en waarvan de soundtrack van ruim anderhalf uur nu ook onder meer als cd is uitgebracht. Naast de muziek biedt de film een kijkje in het tot stand komen van de verhalen, de plots en de ‘chapters’ en hij geeft dus beduidend meer inzicht in wat er achter deze theatrale podiumpresentatie zit. De basis voor de muziek zijn de laatste twee shows in het  kader van de Re-Imperatour U.S.A. die de band in september 2023 gaf in Los Angeles. Er wordt wat meer dan bij andere liveconcerten aan interactie met het publiek gedaan en afgezien van een akoestische track en een ballad zijn de overige nummers de bekendere stevige meezingers van de groep. Wat betreft de stijl moet je Ghost in hetzelfde genre zoeken als bijvoorbeeld Leverage en Eden’s Curse. Omdat van de bandleden alleen het zwaar geschminkte gezicht van Forge op het podium te zien is, is het niet vreemd dat hij voor het publiek de grote smaakmaker is die zingt, dirigeert en die alle interactie met het publiek verzorgt. Gezien de zeer aparte podiumpresentatie van Ghost ben ik persoonlijk geneigd om te wachten op de dvd of blu-ray. Deze lange soundtrack maakt echter duidelijk dat Ghost ook live in staat is om alle songs overtuigend te brengen.