RETURN TO EDEN

TIMO TOLKKI'S AVALON (2019)
TIMO TOLKKI'S AVALON - RETURN TO EDEN

Het is alweer elf jaar geleden dat Timo Tolkki, de grote motor achter de Finse band Stratovarius, om gezondheidsredenen de handdoek in de ring moest gooien. Zijn teleurstelling over het feit dat de overige bandleden doorgingen onder dezelfde naam was groot, maar hij liet het gebeuren. Diverse projecten hielden hem bezig, maar na deel twee van de geplande driedelige metalopera Avalon bleef het akelig stil. Tot enkele maanden geleden toen Tolkki de publiciteit weer opzocht en deel drie Return To Eden aankondigde. Tolkki maakt gebruik van de diensten van een keur aan gastmuzikanten en vocalisten onder wie zangeres Anneke van Giersbergen en zanger Eduard Hovinga (ex-Elegy), die met zijn heldere stem en langzame vibrato opvalt. Verder horen we onder anderen Zak Stevens, de voormalige frontman van Savatage, en Todd Michael Hall (Riot V) die in de eerste track na de mooie ouverture zingt. Daarin laat hij een breed bereik horen in een opzwepend stuk muziek in de stijl van Stratovarius van de late jaren tachtig. Diverse theatrale stukjes en orkestraties verrijken het muzikale spectrum; toetsenist Antonio Agate blijkt heel goed naar Jens Johansson (Stratovarius) te hebben gekeken en geluisterd. We horen verder nog Mariangela Demurtas (Tristania & Ardours), dus mede gelet op de bezettingen van de eerste twee delen is een livepresentatie zeer onwaarschijnlijk. Het is kennelijk de laatste jaren in voor de ‘oudjes’ om de strijdbijlen te begraven en met frisse moed de originele samenwerkingen weer vorm te geven. Iron Maiden, Helloween en Rhapsody zijn daar enkele voorbeelden van. Zou Tolkki ook ooit weer in Stratovarius gaan spelen? Intussen heeft de nog immer razendsnelle gitarist toch een meesterlijk werkje afgeleverd dat zeker bij de fans van Stratovarius uit de jaren negentig in goede aarde zal vallen. De bijdragen van gitarist Aldo Lonobile (Secret Sphere) als co-producer, gitarist en opnametechnicus zijn zeker ook van belang geweest voor het bereiken van dit prachtige resultaat. Het symfonische en melodieuze karakter zal menig progliefhebber aanspreken, dus mijn verwachting is dat Tolkki met Return To Eden een flinke stap heeft gezet om zijn oorspronkelijke status en faam weer op te eisen. Meer dan vijf jaar wachten wordt beloond, want met de twaalf tracks die een bijzonder aantrekkelijke variatie laten horen, krijgt de luisteraar zo’n 55 minuten puike symfonische metal voorgeschoteld met een glansrol voor Anneke van Giersbergen. Timo Tolkki is helemaal terug!