RESIST

WITHIN TEMPTATION (2019)
WITHIN TEMPTATION - RESIST

Within Temptation (WT), ’s Neerlands beste exportproduct op muzikaal gebied, bestaat inmiddels alweer ruim twintig jaar en Sharon den Adel is nog altijd de gedreven frontvrouw die mede verantwoordelijk is geweest voor de internationale successen. Het zevende studioalbum Resist bestaat uit tien songs die samen zo’n 48 minuten klokken. De conclusie moet dan ook luiden dat WT de langere nummers heeft uitgebannen en meer strakke, heavy popsongs is gaan schrijven. Vergeleken met een album als Mother Earth, zijn de folkinvloeden vrijwel verdwenen, de gitaarmuren wat zwaarder geworden en is Den Adel anders gaan zingen. Op Mother Earth hoor je haar krachtige stem, haar sopraan en in tal van passages haar wat kinderlijk aandoende zangstem. Resist laat een volwassener geluid horen en een emotionele stem die vaak bewust aan het eind van een noot even overslaat of ‘hijgt’, waardoor ze meer en meer op een popzangeres is gaan lijken. Mede onder invloed van de teksten heeft haar zang ook iets melancholieks, iets droevigs soms op het huilerige af en dat zal niet iedereen even mooi vinden. Muziek en teksten zijn wederom vrijwel geheel voor rekening van Den Adel zelf en van haar echtgenoot en gitarist Robert Westerholt. Het tweetal heeft aansprekende, krachtige songs weten te produceren, zonder herhaling van zetten en dus lijkt succes gegarandeerd. Een uitschieter zit er in mijn beleving niet tussen, zeker niet in negatieve zin. De songs, de arrangementen en de uitvoeringen zijn gewoon heel goed en toch absoluut herkenbaar. Op Supernova hoor je zelfs wat Gregoriaanse zang die goed past bij dit nummer en Mercy Mirror is een typisch voorbeeld van een popsong, maar dan in de stijl van WT. Binnen het genre behoudt de band een eigen geluid en een eigen stijl en dat is op zich al een uitzonderlijke prestatie.