REQUIEM FOR THE INDIFFERENT

EPICA (2012)
EPICA - REQUIEM FOR THE INDIFFERENT

Requiem For The Indifferent, het vijfde studioalbum van onze landgenoten van Epica, combineert opnieuw powermetal, gothic, film-, pop- en klassieke muziek. Epica blijft trouw aan zijn concept en de productionele bijdragen van Sascha Paeth en zijn kompanen uit Wolfsburg zijn duidelijk herkenbaar. In dertien composities komen de reeds genoemde muzikale facetten vaak in vliegende vaart voorbij, en worden de grunts van Mark Jansen afgewisseld door de zoetgevooisde klanken van zangeres Simone Simons. Isaac Delahaye krijgt wat meer ruimte voor enkele flitsende gitaarsolo's, maar koor en orkest blijven zeer nadrukkelijk aanwezig. Het orkestrale intro en de ballad Delirium contrasteren met de heftiger stukken er omheen. Simone zingt wat gedurfder en vaak ook als een echte (mezzo)sopraan. In het titelstuk zitten wat oosters aandoende elementen, terwijl over het geheel genomen het album veel meer snelle gitaarloopjes bevat dan in het verleden het geval was. Anima is een subtiel piano-toetsenstukje van Coen Janssen, gevolgd door het wat heftigere Guilty Demeanor. In Deep Water Horizon zit nogal wat variatie, maar het refrein is een echte meezinger-meedeiner. In Stay The Course hoor je volop dubbele basdrums, grunts en dreunende riffs, maar ook veel koor en orkest afgewisseld door een lieflijk stukje dat gezongen wordt door Simone. Deter The Tyrant is uit hetzelfde pittige hout gesneden. In tegenstelling tot de titel is het eerste deel van Avalanche heel melodieus en rustig met hier en daar een wat ruiger fragment met - helaas voor mij - opnieuw grunts van Jansen. Het laatste nummer is tevens het langste op dit album en hier trekt de band alle registers nog eens flink open: ultieme bombast met een heerlijk symfonisch tussenstukje. Soms doet de muziek me erg aan die van Therion denken.

Doordat After Forever niet meer bestaat en Within Temptation meer richting pop is gegaan, mag Epica zich de vaandeldrager van de gothicmetal in Nederland noemen. De band is zo langzamerhand goed voor een uitverkocht 013 in Tilburg en een intercontinentale tournee en dat doen maar weinig Nederlandse bands hen na! Requiem For The Indifferent is een waardige opvolger van Design Your Universe (2009) en een logische stap in de ontwikkeling. De vraag is: kan het nog beter?