REMEMBER THE COLOURS (1994), heruitgave

HIGH WHEEL (2007)
HIGH WHEEL - REMEMBER THE COLOURS

De Duitse progband High Wheel bracht onlangs het dubbelalbum Live Before The Storm uit op een nieuw label en dat betekent doorgaans, dat oude albums opnieuw worden uitgebracht. De eerste uit die serie is een remaster van1910, het debuut uit 1993. Ook Remember The Colours, het tweede album van High Wheel uit 1994, is een remaster met een prima geluidskwaliteit. Dit keer is er meer melodie aanwezig en naast de invloeden van bands, zoals Ramses, Eloy en Anyone's Daughter hoor ik ook invloeden van Focus, Plackband, Triumvirat, Genesis en Camel. Ook is op deze tweede cd duidelijk meer aandacht besteed aan de zang al zijn de vocale stukken niet bepaald het sterkste punt van de band, waardoor moeilijke melodielijnen worden gemeden. Toch kun je dit album met veel plezier beluisteren. De tien stukken hebben een respectabele totale speelduur van 75 minuten en mede daardoor is Remember The Colours beslist de moeite waard. In een track als The Sun, part 2 is de invloed van jarenzeventigsymfo evident, maar de uitgesponnen instrumentale passages zijn schaars en dat is jammer, want de heren Wolfgang Hierl (gitaar, fluit, toetsen, zang), Erich Kogler (bas, zang), Andreas Lobinger (zang, toetsen) en Uli Jenne (drums)  kunnen uitstekend spelen. De melodieën zijn toegankelijk en hebben nergens scherpe kantjes.

Het begeleidende cd-boekje is goed verzorgd boekje alleen met een hopeloos leesbaar lettertype in combinatie met de kleur, maar dat was bij het heruitgave van1910 nog erger. Muzikaal is deze cd geschikt voor liefhebbers van symfonische muziek van eind jaren zeventig!