REFLECTIONS

SPLINTER (2003)
SPLINTER - REFLECTIONS

Talent van eigen bodem, zo mag je de nieuwe Nederlandse groep Splinter toch wel noemen. Vijf mannen van rond de dertig die de ambitie hebben om progressive rock te maken. Voordat ik de website had bezocht, was ik al tot de conclusie gekomen dat de voornaamste inspiratiebron Spock's Beard (SB) ten tijde van de oude bezetting moest zijn en dat wordt inderdaad bevestigd bij de biografie van de heren. Neal Morse en consorten scoren hogen bij de favorieten. De ep Reflections werd geproduceerd door niemand minder dan John Hayes, de gitarist bij Mother's Finest. Het album bevat drie nummers in een stijl die op enkele kleine verschillen na, erg veel aan SB doet denken. Zo is bijvoorbeeld het baswerk van Marcel Everts prima, maar minder prominent aanwezig, terwijl de gitaar van Didier Kerckhoff weer iets minder schel klinkt. De stem van zanger Ron Hoekstra is weliswaar krachtiger dan die van Morse, maar er zitten passages tuseen, waarbij je denkt dat Morse een gastoptreden heeft verzorgd bij Splinter. Evenals bij SB zijn er ook stukjes die herinneren aan The Beatles, zoals in Reflections. Je hoort tempowisselingen, orkestraties versus piano, akoestische gitaar afgewisseld met de elektrische en bijzonder gevarieerd drumwerk van Berry Vink; het zit er allemaal in. De derde track op de ep is Above All Things. Het nummer begint als een ballad, afgewisseld met stukjes meerstemmige zang dat richting southern rock gaan. Als Splinter meer materiaal gaat opnemen van hetzelfde gehalte als op deze ep, dan mag het wellicht erg op SB lijken, maar als dat zó goed gedaan wordt als op Reflections en Twist Of Fate, heb ik er geen problemen mee. Rest mij nog de vijfde man Splinter te vermelden: toetsenist en zanger Menno Broer van Dijk