RECREATION DAY

EVERGREY (2003)
EVERGREY - RECREATION DAY

Recreation Day is het vierde studioalbum van het Zweedse kwintet Evergrey. Naast de oerleden Tom Englund (gitaar, zang) en Patrick Carlsson (drums), bestaat de band uit drie nieuwelingen, te weten Michael Hakansson (bas), Henrik Danhage (gitaar) en Rikard Zander (toetsen). Ondanks deze bezettingswisseling heeft Englund - het brein van de band - het aparte en herkenbare geluid van Evergrey weten te handhaven. Net als de voorgaande albums valt deze nieuwe cd in de categorie progmetal met hier en daar een vleugje melancholie en gothicrock. De limited edition van Recreation Day bevat de bonustrack Trilogy Of The Damned, een balladachtige track van bijna negen minuten die de totale tijdsduur boven het uur uit tilt. Ten opzichte van de voorgaande albums is de diversiteit wat prominenter aanwezig door de inzet van toetsen, die een melodieus tegenwicht bieden aan de vaak rauwe, hese en soms ook agressieve zang van Englund en de bij tijd en wijle loodzware gitaarriffs. Na de eerste drie pittige stukken volgt het duidelijk meer symfonische titelstuk dat weer wordt gevolgd door het beukende Vision. I'm Sorry is in Zweden op single uitgebracht; het nummer klinkt ook wat subtieler met mooi gitaarwerk. Met Blinded en Fragments trekt Evergrey weer fel van leer om daarna de luisteraars te verrassen met het grotendeels akoestische Madness Caught Another Victim. Orkestrale toetsenpartijen op de achtergrond ondersteunen het midtempo stuk Your Darkest Hour, waarna het zware maar toch toegankelijke Unforgivable met fraaie, dubbel gitaarloopjes het album afsluit. Recreation Day is een volwassen album van een originele Zweedse band, maar het is wel zware kost, zeker voor hen die geen echt metalhart hebben.