THE RECORDINGS 1970-1974, compilatie

WARHORSE (2024)
WARHORSE - THE RECORDINGS 1970-1974

De turbulente periode van eind jaren zestig bracht een revolutie in de muziek teweeg en zorgde er onder meer voor, dat naast de gangbare popmuziek en de Merseybeat nieuwe stromingen, zoals elektrische blues en de beginselen van de hard- en symfonische rock werden ontwikkeld. Zo ontstonden naast Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep en Black Sabbath ook bands als Warhorse met voormalig Deep Purple-bassist Nick Simper aan het roer. Zelfs ene Rick Wakeman was in het begin bandlid, maar helaas voor Warhorse koos Rick toen voor Strawbs. Gitarist Ged Peck laat horen dat hij de concurrentie met Ritchie Blackmore (Deep Purple) best zou aandurven, maar hij ging wat later de jazzkant op en hij werd uiteindelijk universitair docent Engelse en Russische geschiedenis. Peter Parks, zijn vervanger op het tweede album, werd later sessiemuzikant en speelde ook weer in Nick Simper’s Fandango. Toetsenist Frank Wilson, de vervanger van Rick Wakeman, speelt een verbluffend partijtje orgel à la Jon Lord (Deep Purple), maar spijtig genoeg is er verder niets over deze muzikant te vinden. De zang komt van niemand minder dan Ashley Holt die zich later zou herenigen met Wakeman als zanger in het New English Rock Ensemble. De hoge uithalen van Holt steken Ian Gillan naar de kroon, maar die laatste wint wel! Drummer Mac Poole speelde later onder meer bij Gong en Nick Simper’s Fandango. Muzikaal lijkt de muziek van Warhorse – zeker op het eerste album – erg veel op de muziek van Deep Purple vóór de toetreding van Ian Gillan en Roger Glover. Zo is Ritual een evenknie van Wring That Neck en Woman Of The Devil lijkt qua toonzetting best wel wat op Child In Time. Er volgt een lichte koerswijziging op het album Red Sea. De invloeden van rock en blues zijn er zeker nog, maar waar Deep Purple de steviger kant opzocht, ging Warhorse meer richting mainstream wat zeker op sommige demo’s te horen is. Die extra demo’s en de toegevoegde livenummers bewijzen de kwaliteit van de band die spijtig genoeg echter nooit doorbrak. Maar wel weer een puike compilatie van Esoteric Recordings!