RAIDED LAND

HUMAN FORTRESS (2013)
HUMAN FORTRESS

Rond 1997 besloten gitaristen Volker Trost, Todd Wolf en drummer Apostolos Zaios hun krachten te bundelen en zo ontstond de Duitse epic metalband Human Fortress met als basis Hannover. De eerste twee albums bezorgden de band een aardige reputatie, maar de koerswijziging in 2008 met het album Eternal Empire bleek geen gelukkige en de band viel uiteen. Drie van de vier leden van het eerste uur hebben nu met bassist André Hort weer een goed functionerend instrumentaal team op de been gebracht en als zanger werd vervolgens Gus Monsanto aangetrokken. Deze Braziliaan heeft gezongen bij Timo Tolkki’s Revolution Renaissance en bij Adagio en is dus zeker geen onbekende in het genre. Dertien composities prijken er op het 56 minuten klokkende Raided Land. Tijdens de promotie werd het album aanbevolen bij liefhebbers van Iron Maiden, Kamelot en Virgin Steele. Gelet op de deels heldere, meestal wat aangezette zang zijn vergelijkingen te maken met Jorn Lande, Jeff Scott Soto of Johnny Gioeli (Axel Rudi Pell), maar refereert de muziek in de titeltrack ook aan Asia met John Payne. Verder lijkt de muziek ook nadrukkelijk op die van Axel Rudi Pell in Child Of War en op die van de Britse band Ten in songs als Shelter, Gladiator Of Rome, part II en Evil Curse. Zelfs de stadgenoten van Scorpions klinken af en toe door in Pray For Salvation. Melodieuze, stoere rock met lekkere meezingers en voldoende variatie. De veel gebruikte dubbele basdrums zijn niet overheersend aanwezig, terwijl toetsenist Dirk Liehm behoorlijk bombastische orkestraties toevoegt. De beide gitaristen soleren wel, maar stellen hun spel nadrukkelijk in dienst van de composities. De solo’s zijn dan ook niet van het kaliber John Petrucci of Steve VaiMede door de uitstekende zang van Monsanto is Human Fortress terug van weggeweest en men viert dat met een uitstekend nieuw album.