RAGING THROUGH THE SILENCE (1989), heruitgave

URIAH HEEP (2017)
URIAH HEEP - RAGING THROUGH THE SILENCE

Wellicht is Raging Through The Silence te beschouwen als de ‘missing link’ in het Uriah Heep-oeuvre: een liveconcert uit het begin van wat achteraf de langste bestaande bezetting van de band bleek te zijn. De pioniers van de melodieuze hardrock met een progressief randje, laten zich in deze show met nieuw elan zien en horen. De heren Mick Box, Lee Kerslake, Phil Lanzon, Bernie Shaw en Trevor Bolder waren namelijk uitstekend op dreef op 18 mei 1989 in het Londense Astoria waar een geïnspireerd vijftal met een enthousiast publiek het twintigjarig jubileum van de band vierde. Het destijds net uitgebrachte album Raging Silence (1989) was het eerste met de Canadese zanger Bernie Shaw die vandaag de dag − bijna dertig jaar later − misschien nog wel beter zingt dan toen! Naast een viertal tracks van genoemd album speelt de band diverse nummers uit de voorafgaande periode met zanger Peter Goalby en natuurlijk de krakers uit de jaren zeventig, zoals Look At Yourself, Stealin’, July Morning, Easy Livin’ en Gypsy. De audiokwaliteit van deze verloren gewaande mastertapes is alleszins acceptabel. De beeldkwaliteit van dit optreden, dat oorspronkelijk alleen op VHS werd uitgebracht, is wat gedateerd maar wel goed genoeg om na zo’n lange tijd te bekijken. Een interview completeert dit fraaie pakketje nostalgie bestaande uit twee audio cd’s en een dvd. Zo nu en dan duiken er aardige, oude opnamen op die van voldoende kwaliteit blijken te zijn en Raging Through The Silence is er beslist één van!